Full version: Ligustersyren
bergslagen
Hej i trädgården!

Jag har blivit lite nyfiken på ligustersyren,berätta vad ni har för gott att säga om den är ni snälla!

M
Bengt i Särö
Hej Bergslagen.
Ligustrina amurensis var japonicka /ligustersyren/ rikt förgrenad stor
buske eller träd höjd 6-8 meter bred upptill 6 meter.
Blommor gulvita med stark doft upp till 30 cm långa klasar blommning
juni-juli härdig zon 1- V.
Hälsningar
Bengt i Särö
Big Gardener
Det mer korrekta och vedertagna namnet på ligustersyren är Syringa reticulata eftersom den hör till släktet Syringa och inte till Ligustrum. Ligustrina syftar lat. till "ligusterliknande" och inte till något befintligt släkte.

Annars stämmer beskrivningen väl. Ligustersyren blir ett kompakt buskträd, gärna med många huvudstammar. I Sverige blir det under goda betingelser omkring 5-6 meter brett och lika högt. Det mest välutvecklade exemplaret jag har sett (ej det största) står i Alnarpsparken strax öster om Kalmar slott. Både bladverk och blomning är helt fantastiskt.

Ståndortsmässigt är ligustersyren hemmahörande i norra japan och trivs bäst i full sol och väldränerad jord. Den är relativt torktolerant, men ingen värmeälskande lignos (vedartad växt). Det sägs att den trivs bäst i lätt sur jord, och det stämmer säkert, även om den inte verkar ha något problem med neutral jord med pH-tal upp mot 7,0.
bergslagen
Tack så mycket för fantastiskt proffsiga svar.
Första inlägget på forumet och så nästan som röda mattan rullats ut!
Om jag blev mer nyfiken på växten? Absolut,den måste nog planteras i vår.
Vad har den för status? Är det en dyr växt el. rättare sagt mycket pengar, man verkar ju få stor valuta för pengarna menar jag.

M
Big Gardener
Om du köper en containerodlad (krukodlad) ligustersyren i 3,5 liter så kan den gissningsvis ligga på 180-300 kronor i ett välsorterat Gardencenter. Kanske billigare om det är en mindre planta. Köp containerodlad och ju större kruka desto bättre. Kolla att rotsystemet är ordentligt utvecklat och inget utvecklad rotsnurr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon