gammelnalle
Tvättmaskinen la av (succesivt) och reparatören kom... och gick och kom och gick och......

MINST 7 gånger har han varit här.... Enligt honom har har bytt delar för 4500:-(programverk, knappsats, motorstyrkort, lucklås/+kort) och det funkar fortfarande inte....

Nu har den auktoriserade reparatören givit upp.... satt tillbaka alla gamla delar och lovat att han INTE skall skicka någon räkning....

smile.gif smile.gif smile.gif

Hur många samtal han har ringt till Miele support vet jag inte... hur många nya "instruktioner" han har fått ... "Byt det och byt detta"....

Jag är honom tacksam att han själv insåg att han inte kan debitera för ett icke utfört jobb...

Och som varandes elektriker själv (dock ej på vitvarusidan) VET jag att DET kan bli så här....

Maskinen en Mile W830 (Eurostar) kostade nästan dubbelt mot vad en "billig" maskin kostade och har varit bra... inget att diskutera... men... hur gåt man vidare??..
Med min bakgrund bör jag kunna "pula" själv...men behöver råd...
VAR???
Har letat på nätet...men hittar mest Tyska siter... och meín Deutch är inte vad den aldrig har varit...

Behöver "schema"samt programeringskoder.

NÅGON LEDTRÅD OM hur JAG SKALL SÖKA INFORMATIONEN??

sad.gif sad.gif

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Virgo
kan väl knappast vara nåt kvar att byta?

kollat nivåmätare o tempgivare? Reparatören som var hos dig borde ju ha schemat, han lånar säkert ut det om han i gengäld får reda på vilket fel det var.
gammelnalle
CITAT (Virgo @ 14-03-2005, 11:02)
kan väl knappast vara nåt kvar att byta?

kollat nivåmätare o tempgivare? Reparatören som var hos dig borde ju ha schemat, han lånar säkert ut det om han i gengäld får reda på vilket fel det var.

Pressostat (NIVÅVAKT) ... glömde berätta att även den är bytt!!!

sleep.gif sleep.gif smile.gif smile.gif

Tempgivaren är en NTC (PTC?) som måste koppas loss när programverket skall "kodas"...

Programverket uppförde sig INTE som instruktionsboken sa... men via telefon kunde han programmera.

Men ditt råd är nog inte alls dumt!!

(Men jag TROR inte han hade nåt schema... bara koderna... och DEM var han mycket hemlighetsfull med...)
pejori
varför inte köpa en ny maskin istället? rolleyes.gif
är den inte allt för gammal, så ersätter ju hemförsäkringen en del smile.gif
renate
Hur gammal är maskinen?Miele är ett bra märke,men det finns nya för under 5000:- som funkar bra . Jag har en Bosch som inte var så dyr. Kampanjpris på Kökscentret.
gammelnalle
Vet inte hur gammal den är... 5-6 år kanske..
Men när den köptes kostade den multum... och det hette i reklamen att den skulle hålla minst 20år med 1 tvätt om dagen...

och jag frågade INNAN han började laga OM det var värt att satsa på en "så pass gammal" maskin. (De säljer ju nya ochså)
Appselut.. dessa maskiner är byggda att hålla.. så några tusenlappar är det allt värt..

Men vi får la se hur det blir... Den tvättar ok men den sköljer inte eller centrifugerar.och lucklåset funkar inte.. så lite jobbit är det...
yla
förlåt en dum fråga som man bruka kolla allra först men
har du tömt silen

de brukar kunna bli problem då den inte e okey

nejnej slå mej inte
menibland e de de mest uppenbara o enklaste felen man glömmer
gammelnalle
Jag knarkar inte..... därför har jag inte tatt någon sil....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nej wolfie... jag slåss inte heller... och precis som du säger så är det inte ovanligt att man glömmer bort det mest elememtära.. så det är bra att bli påmind..
Men om inloppssilen är igensatt fyller maskinen inte på vatten, iallafall inte tillräkligt fort..
och om utloppssilen "luddfiltret" är täppt,, tömmer maskinen inte. Samma sak om avloppet är tätt eller slangen har vikt sig.

Min maskin tog in vatten, tvättade (inte alltid... ibland stod han/hon/den och vickade på trumman och visste inte åt vilket håll den skulle snurra.
"Typiskt fel på programverket" enl reparatören.
Tydligen beror det på vilket tvättprogram man har valt in också.
'
När han hade bytt det mesta började maskinen att konstra med en gång.. Dels hade det nya programverket FLER lysdioder (lampor) som lyste BAKOM panelen..,. dels började "luddfiltret" att lysa...

Nu tycker inte jag det är speciellt trevligt att sitta och titta på tvättmaskinen när den går, men jag får väl göra ett "schema" över hur den uppför sig vid olika tvättprogram och centrifugeringsinval...

Tack alla för inputs... och kommer ni på nåt så hör av er...
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 14-03-2005, 20:42)
Nu tycker inte jag det är speciellt trevligt att sitta och titta på tvättmaskinen när den går

Gör du inte!!! smile.gif

Kom att tänka på när äldste sonen var liten. Då bodde vi i höghus i stan och det var ett kånkande med tvättkorg och barnvagn
men en bra sak var att han var helt fascinerad av att titta på en snurrande tvättmaskin, så det var sällan något gnäll medan jag centrifugerade, tömde tumlare osv.
Tänk så snälla dom var när dom var små, de kära barnen... wub.gif
Posse
CITAT (Virgo @ 14-03-2005, 11:02)
Reparatören som var hos dig borde ju ha schemat, han lånar säkert ut det om han i gengäld får reda på vilket fel det var.

Apropå kopplingsscheman skulle jag behöva ett till en "halvgammal" diskmaskin - går det att få tag på via webben? unsure.gif
Virgo
Vi har förbrukat 6-7 tvättmaskiner och jag känner igen problemet inte skölja inte centrifugera.

Sånt fel var det på en masin och då var värmaren felaktig . Antingen avbrott eller kortslutning i den, minns inte.
Kan du ställa in värmen på din maskin på lite mer än 0ºC och den sköljer och centrifugerar då är det det felet.
Den kan ju vara sönder kalkat. Ni har väl kalkhaltigt vatten på Gotland?

Kolla anslutningarna till motorn, så det inte är glapp nånstans.

@Posse
kopplingschema fanns förr i tiden medskickat på allt. kolla hos tillverkaren, det är bara att begära det. Brukar funka om man skriver ett snällt och berömmande mail.
gammelnalle
Gotland????

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

DÄR har de kalkhaltigt vatten... men DÄR har jag aldrig bott....

biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif

men jag har kalkfattigt... och surt..... mad.gif mad.gif men det kan ju ge upphov till LIKNANDE problem...

men nog 17 borde en "expert" kunna utesluta såna trivialiteter på 6-7 besök....????

Värme blir det.... känns tydligt på tvätten när den inte har sköljt (IBLAND går programverket fram ändå...)
Monica M zon 4
Tyvärr kan jag inte ge nån hjälp angående tvättmaskinen.

Men det var visst inte bara jag som trodde du bodde på Gotland! Undrar var jag fått det ifrån? huh.gif biggrin.gif
Berith
Tingstäde finns på Gotland! biggrin.gif Till och med i dubbel bemärkelse...
gammelnalle
CITAT (Monica M zon 4 @ 15-03-2005, 09:04)
Men det var visst inte bara jag som trodde du bodde på Gotland! Undrar var jag fått det ifrån?  huh.gif  biggrin.gif

Undrar jag med??? MEN,,, det gör inget...
jag gillar Gotland och gotländskor....
men JAG har då aldrig påstått att jag skulle bo där...
men DU påstår att du är född år 2000 och drygt 40 år...... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
en del åldras fort.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

EDIT: KOLLADE: du har födelsedag år 2000 ... inte att du var född då...
"Lätt att missuppfatta"....

Och att bli placerad i Tingstädes klass: Tackar !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon