Full version: Lökar i rabatten?
Fortuna
Hej!

Jag har sparat några hyacintlökar som jag köpte till jul och lagt i källaren. ahr även en amaryllis som blommade till jul och står i fönstret nu. När kan man plantera lökarna, dvs. har tjälen fösrvunnit nu i Stockholm? amaryliisen, vad mår den bäst av. HAr fått rådet att sätta ut krukan som den är på terrassen framåt juni? Är det så man gör, man planterar den aaltså inte i jorden? När är det dags att köpa penséer till balkonlådorna? *längtar*

Många frågor, hoppas någon har svar! Har era vårlökar börjat titta fram i rabatten ännu, förressten? I höstas var det "vårlöksplanteringspremiär" för mig, så jag är lite nervös över resultatet nu...
Hannele
Gräv även amaryllisen i jorden, krukan kan vara kvar.
Eva i Skåne
Om tjälen försvunnit än märker du när du sätter spaden i marken laugh.gif , men det är tveksamt ännu, men fortsätter solen så rör det sig inte om många dagar smile.gif
Hyacintlökarna kan du gräva ner, men de blir aldrig lika täta i blomman som när du köpte dem. Har du tur blommar de nästa vår smile.gif Det finns inget att förlora.
Hos mig i Skåne syns några cm blad av krokus, påskliljor, allium och en del annat. Det är nog inte så stor skillnad mot Stockholmstrakten vad gäller lökväxter tror jag.
På torget har de sålt penséer i veckan och nu ska jag köpa och sätta i ett par krukor. Visst kan du sätta i balkonglådorna, penséer är ganska frosttåliga, men räkna inte med att de växer något nämnvärt den första månaden wub.gif
Amaryllisen kan du gräva ner, med krukan, över sommaren, men den måste in igen när det börjar bli kyligare igen på hösten. Leta på amaryllis så får du massor av goda råd wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon