Hej!
I hopp på att våren ska dyka upp så försöker jag vara lite nyttig och blev inspererad från 70-talet.
Jag har börjat odla sk. smörgåskrasse i en mojäng som är som ett galler med vatten under.
Jag undrar om jag ska äta hela inkl. rötter eller om man ska bra klippa bort det som är ovan vatten? Jag har tidgare bra odlat i glasburk som man sköljer en gång per dag.
solrosgroddar är oxå gott, tror ni att det går att odla dessa på samma sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2005, 16:43
När jag odlat krasse på det sättet så har jag klippt krassen så jag har inte använt rötterna.
Får du lite frön över kan du även testa så utomhus, såhär ser sorten Stamm 10 ut på försommaren hos mig (jag sår i omgångar den går ofta upp i blom efter ett tag)
lisselbo
14-03-2005, 16:58
Jag har också en sån där groddbox som den kallas. Suverän att odla krasse i. Har ställt den i ett litet minidrivhus, mest som skydd mot katterna, och det växer som ogräs man får bara inte glömma att ha lufthål. Jag klipper av krassen ända ner till gallret.
mvh Marie
Tack för svaren.
Ena katten har visat intresse för att smaka på krassen så jag får nog oxå ställa det i ett minidrivhus.
Åsa- när du odlar krasse utomhus - smakar det likadant då?
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2005, 16:26
Jodå krassen smakar likadant ute fast den blir större. Det finns även några andra sorter jag har även köpt Wrinkled crinkled cress iår och den ser nog lite annorlunda ut.
lisselbo
15-03-2005, 22:10
Jag funderade varför krassen växte så klumpvis när jag hade groddboxen stod på fönsterbrädan. Avslöjade sedan en av katterna som tyckte det var gott att slicka på fröerna, fröna låg som små drivor. Inte så konstigt att det växte lite ojämnt. Efter det så får groddboxen stå i ett litet drivhus. Ett plus är också att man inte behöver tänka på att vattna varje dag, det räcker oftast att man blöter fröna första gången. Sen sköter det sig självt. Behöver endast fylla på vatten ibland under gallret.
mvh Marie

katter ska då smaka på allt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.