Full version: nu blommar "tiny tim"
krukan
Mina tomater som jag sådde i början på februari blommar nu med sina första blommor. Inser att jag nog sådde dem lite för tidigt. laugh.gif Vad ska jag göra nu? Det lär väl inte bli så goda tomater av dessa, med vintersol och bara lite extra lysrörsljus. Ska jag nypa bort dessa första blommor eller ska jag låta dem vara? Hur mycket orkar en tomatplanta blomma under den här månaden?

Jag tror nog plantorna är nästan fullväxta på höjden, ca 3 dm höga,högre skulle väl inte "tiny tim" bli,men den har inte buskat till sig ännu.
Betty
CITAT (krukan @ 14-03-2005, 12:24)
Inser att jag nog sådde dem lite för tidigt. laugh.gif  Vad ska jag göra nu?

Du har ju gott om tid att så en ny omgång. På mina tomatfröpåsar dekomenderar man förkultivering från mitten av februari till mitten av april, jag har visserligen inte sorten Tiny Tim men antar att de har liknande rekomendation.
Gåsis
Jag tycker också du ska satsa på att så en ny omgång, det brukar vara många frön i påsen. Sådde 4 sorters tomater förra sommaren (nä det gick inte bra sad.gif ) och av dom var tiny tim snabbast att blomma. Vill du ändå prova med dem du redan har, får du leka bi och pollinera för hand.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att låta blommorna bli tomater snärta bara till blommorna lätt så blir de pollinerade, får plantorna tillräckligt mycket med jord, vatten och näring lär de ändå producera bra i sommar.

kan säga att Tiny Tim kan bli ganska stor ifall den får bra klimat, i mitt lilla växthus testade jag ett år några plantor i växthuset och de blev nog runt 60cm höga, i kruka brukar de dock oftast inte bli så stora men sår man tidigt kanske de hinner bli stora (själv brukar jag så runt 1april, det är ganska lagom att så tomat 6-8v innan utplantering)
Bär odlaren
Egentligen är det inga problem. Dessa första frukter blir kanske inte fullt så söta men säkert söta nog. Som Åsa skriver kan Tiny Tim buska till sig och bli fin och stor vid bra klimat. Likaså är det en regel att tomater som står varmt och mörkt blir väldigt rankliga och långa. Testa och ställ dina tomatplator ljust och svalt (15grader) så ska du ser att de lugnar ner sig och blir riktigt kompakta och fina.

Sedan så kan du juh alltid så nya frön. Själv satte jag 300 tomatfrön igårkväll!
aifoSSofia
Mina Tiny tim blommade vid denna tiden i fönstret förra året, det blev några få tomater men den riktiga skörden kom då jag tagit ut plantorna och gett dem mer jord...i juni-juli. Hann nog inte skörda alla tomater innan frosten kom... så de gav en lååång skörd! I år var jag inte lika tidig... men de är på gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon