Hej alla jordexperter
Vi har ett nybyggt hus med en tomt som liknar ett ökenlandskap, kanske inte riktigt för vi har fått matjord av den grövre, osorterade sorten utplanad i nivåer där vi vill ha marken. Men för att så gräsmatta och anlägga köksland & rabatter behövs det ju (väl?) finare matjord. Det går ju att köpa men det billigaste jag har fått tag på kostar 280kr/m3. Jag har en tanke att köpa kompostjord från återvinningsanläggning (SYSAV eftersom vi är i Skåne) och blanda ut det med sand. Är det en bra ide? Isåfall i vilka proportioner ska man blanda kompostjord/sand?
Tacksam för svar
/Grön trädgårdsägare
Kompostjord kan vara av mycket olika kvalitet och innehåll. I vissa fall tillför den bara mullämnen, i andra fall tillför det både mullämnen och näring. Skall man odla grönsaker i jorden så skulle jag vilja ha med endel lera också. Lera är buffrande och kan också hålla vatten. Läs gärna mera om jord i Philippe Plöninges bok "Den goda jorden".
Min erfarenhet av jord från återvinningsgårdar är ogräs, glasbitar och plast blandat med jord. Hoppas att du hittar bättre! Du kanske kan få "prov" innan eller åka och kolla kvalitén?
Därmed sagt att jag hoppas att alla sorterar bättre innan de skickar iväg till återvinning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.