askur
Hej alla jordexperter

Vi har ett nybyggt hus med en tomt som liknar ett kenlandskap, kanske inte riktigt fr vi har ftt matjord av den grvre, osorterade sorten utplanad i niver dr vi vill ha marken. Men fr att s grsmatta och anlgga kksland & rabatter behvs det ju (vl?) finare matjord. Det gr ju att kpa men det billigaste jag har ftt tag p kostar 280kr/m3. Jag har en tanke att kpa kompostjord frn tervinningsanlggning (SYSAV eftersom vi r i Skne) och blanda ut det med sand. r det en bra ide? Isfall i vilka proportioner ska man blanda kompostjord/sand?

Tacksam fr svar
/Grn trdgrdsgare
KURT
Kompostjord kan vara av mycket olika kvalitet och innehll. I vissa fall tillfr den bara mullmnen, i andra fall tillfr det bde mullmnen och nring. Skall man odla grnsaker i jorden s skulle jag vilja ha med endel lera ocks. Lera r buffrande och kan ocks hlla vatten. Ls grna mera om jord i Philippe Plninges bok "Den goda jorden".
Xelma
Min erfarenhet av jord frn tervinningsgrdar r ogrs, glasbitar och plast blandat med jord. Hoppas att du hittar bttre! Du kanske kan f "prov" innan eller ka och kolla kvalitn?

Drmed sagt att jag hoppas att alla sorterar bttre innan de skickar ivg till tervinning.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon