niklaswik
Vita små larver som är ungefär 1 mm långa. De blir bara fler och fler, nu är det väldigt många.. Är dom farliga för småplantorna?
Hur får jag bort dom?

Jag har en annan liten låda med passionsblomme-frön, där ser det ut som om nåt har ätit på hjärtbladen, åtminstone på en av dom som har kommit upp. Det kanske inte är "vita små larver" som har gjort det, men isåfall, vad är det?

Många frågor blir det.. Jag har nästan 0 erfarenhet av frösådd, därav frågvisheten...
(man kan förresten undra varför det heter "frågvis". Frågar man så är man ju inte så vis..)
Gåsis
Kanske sorgmyggelarver, alltså larver till vad vi oftast kallar blomflugor (fast det är väl egentligen fel namn).
Dom gnager av rötterna och sådden blir ingenting. Vattna med pyrsol eller pyrex säger kerstin. Och vänta inte, det går fort när det går på tok.

/Åsa
kerstin z5-6
KILL !!! snart lägger sig hela sådden .. o kollapsar .. de där är ormarna i paradiset -pyrex !pyrsol ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif yes!
Ofta har man som jag varit FÖR snäll med vatten ..
niklaswik
Okej, det låter otrevligt.. Vart får man tag på pyrex/pyrsol, vanliga blomaffärer eller rentav ICA?

För snäll med vatten är troligt, ja.. Vore väldigt surt om dom små stackarna torkade ihjäl istället. smile.gif Svårt att bedöma det där med vattning..
kerstin z5-6
ja tom ICA brukar ha det
Dzad
Går väl att plantera om också så slipper du pyrexering.
Såg en sån där viting i en kruka där jag hade en kärna och några små vindruvsplantor.
Tog och planterade om vindruvsplantorna och skölde av kärnan och slängde ut all jord i rabatten utomhus... rest in peace frozen worms...
Gåsis
NEEEJ!
Det kanske gick en gång men jag tror inte det är nåt att hoppas på.

/Åsa
niklaswik
Okej, jag kommer alltså handla pyrex/pyrsol imorgon. Tack för svaren!
Även om dom inte var helt glädjande.. biggrin.gif blink.gif
Gåsis
Fast om jag var du skulle jag vattna försiktigt. Jag har inte vattnat med pyrsol förrän i år och där jag spillde på bladen blev de lite missfärgade. Men man kan vara mer försiktig kanske tongue.gif Och plantorna lever, det var ju det som var meningen.

/Åsa
niklaswik
Okej, det ska jag tänka på.
kerstin z5-6
Så Kärnor är en helt annan sak .... de går kanske spola av .. men frö .. njae
niklaswik
CITAT (niklaswik @ 15-03-2005, 08:20)
Okej, det ska jag tänka på.

Det gjorde jag inte alls.. biggrin.gif Inte förrän efteråt.. smile.gif Men jag försökte blåsa bort pyrex-vattnet från bladen så gott det gick, vi får väl se vad som händer.
Det är "bara" hjärtblad än så länge, så om dom blir lite missfärgade är det väl ingen katastrof.

Hur fort dör larverna? Jag ser inget tecken på liv (hehe, annat än växterna så klart..) och det är bara några timmar sen jag vattnade...

Det står att man ska "upprepa efter en vecka", gäller det i det här fallet också eller bara om dom kommer tillbaks?
igl
man frågar förstås för att bli vis laugh.gif
mvh
Gåsis
Det ska nog upprepas, för de larver som redan blivit flugor vill ju också lägga ägg som blir nya larver. Det blir nog bra det där. Lite missfärgning på blad är ju inte hela världen.

/Åsa
niklaswik
Okej, då gör jag så.. smile.gif

TACK alla snälla som har svarat och hjälpt mig bli lite klokare.. smile.gif

Nu kan jag aaaallllt om pyrex-användande.. wink.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon