Full version: Påsktårta
Berit
Är det någon som vill dela med sig receptet på en god, helst kalorisnål Påsktårta.

mvh
Berit
Castea
Detta recept är från tidningen Må Bra. Halvkalorisnålt... Men helgott kan jag garantera! biggrin.gif

PÅSKTÅRTA MED ANANAS, 6 pers

120 g digestivekex
60 g margarin
225 g kesella
3 ägg, 3 msk socker
Rivet skal av 1 apelsin
6 skivor ananas, konserverad i juice
300 g osockrade björnbär

Sätt ugnen på 200°. Finfördela kexen med margarinet i en matberedare. Täck botten av en pajform med bakplåtspapper. Tryck ut smuldegen i formen.

Vispa ihop kesella, ägg, socker och apelsinskal. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen tills smeten stelnat och ytan fått fin färg, ca 25 min. Låt kakan kallna.

Låt ananasen rinna av och tina bären. Dela ananasskivorna i halvor.

Lossa kakan ur formen och lägg den på tårtfat. Lägg frukt och bär på kakan.
pisanggoreng
Är det någon som har fler förslag..?

Jag ska visst fylla år till påsk, och då måste man väl baka...

Din tårta verkar nog bra i och för sig, Castea, men jag är inte så förtjust i ananas...

smile.gif

ps. Kalorisnålt är inget krav... laugh.gif
Castea
Ok, här kommer en mycket kaloririk och vansinnigt god chokladpåsktårta! Ägglikörkulor = jag brukar använda små dragerade chokladägg med punchsmak.

BAKFICKANS CHOKLADTÅRTA MED ÄGGLIKÖRKULOR, 12 bitar

6 dl socker
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 tsk vaniljpulver
200 g smält smör
4 ägg

Glasyr:

200 g mörk choklad
3 msk matolja
16 ägglikörkulor (eller påskägg i choklad med likörsmak)

Smörj en rund form med löstagbar botten. Blanda socker, mjöl, kakao och vaniljpulver. Rör ner margarin och ägg. Rör kraftigt. Grädda ca 30-40 min i 175°. Den ska vara litet kladdig i mitten. Låt svalna.

Smält chokladen i vattenbad och tillsätt oljan. Bred ut över tårtan och tryck dit ägglikörkulorna. Låt stelna.

Servera tårtan med hallonpuré eller aprikospuré.
Ina
Här finns en...
Den är för er som gillar saffran! Kalorivarning måsta dock utfärdas..
netaave
Varva massor av gula och orange frukter och bär i en form, det ska vara gansga mycket, blanda spad/juice med gelatin och slå över så det täcker och låt stelna.
Blir jättehäftigt när man sen stjälper upp den.
Serveras med grädden i en skål bredvid då kan man ta så mycket man har "råd" med.
Gåsis
Påsktårta

3 ägg
1 1/2 dl finkornigt strösocker
3/4 dl potatismjöl
3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 2 msk varmt vatten

Fyllning & garnering:
1 mogen mango
250 g jordgubbar (färska eller tinade djupfrysta),
4 msk finkornigt strösocker
saft av en apelsin
100 g marsipan
1 1/2 - 2 dl vispad grädde

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund kakform.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda mjölsorterna och bakpulver. Vänd ner i äggsmeten.
Rör ner det varma vattnet. Häll smeten i formen.
Grädda ca 35 minuter mitt i ugnen. Låt kakan svalna något innan den stjälps ur formen. Låt den kallna under formen.
Förbered fyllningen under tiden: Skölj jordgubbarna, nyp bort bladfästena och strö på sockret. Skala mangofrukten, skär loss fruktköttet längs stenen i mitten. Skär fruktköttet i strimlor och mindre bitar. Tag ifrån några fina bitar mango samt jordgubbar till garnering. Dela övriga i mindre bitar.
Riv mandelmassan på den grova sidan av rivjärnet. Rör den mjuk med apelsinsaften.
Dela kakan i två bottnar. Bred mandelmassan på den undre bottnen. Lägg på fruktbitar och vispgrädde. Lägg på den andra bottnen.
Bred eller spritsa grädde ovanpå kakan. Garnera med jordgubbar och mango.

Kalorisnålt?

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon