Storpotäten
Hej.

Hjälp en okunnig stackare genom att berätta vad detta är för häck. För- och nackdelar med den? rolleyes.gif

Christina i Taxinge~
Ser ut som Liguster, tycker jag smile.gif

Om du gör en sökning här på sidan av Liguster får du säkert svar på varför den är bra som häckväxt. Jag har den inte själv, så det är nog bäst att jag låter bli att kommentera för- /nackdelar tongue.gif
farbror B
det som jag en gång fått som "liguster" ser inte alls ut så.
Min växt vissner ner helt på hösten...
vad är det jag har då? tunna rönnliknande blad, vita blomvippor..?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (farbror B @ 18-03-2005, 16:43)
det som jag en gång fått som "liguster" ser inte alls ut så.
Min växt vissner ner helt på hösten...
vad är det jag har då? tunna rönnliknande blad, vita blomvippor..?

Kan det vara plymspirea (Aruncus dioicus)?

http://images.google.se/images?q=Aruncus+d...le-s%C3%B6kning
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Storpotäten @ 14-03-2005, 21:08)
Hej.

Hjälp en okunnig stackare genom att berätta vad detta är för häck. För- och nackdelar med den?  :rolleyes:

Japp det ser ut som Liguster. Finns just inte så många nackdelar mer än att den inte är härdig i norr fast det gör ju inget för dig som bor i skåne. Det finns lövfällande och icke lövfällande liguster. Den tål klippning utmärkt och används till formklippta häckar. För att få en tät och fin häck så släpper man bara upp den 15-20cm per år. Den har visserligen giftiga bär men formklipper man häcken brukar det aldrig bli så mycket bär.
zaaritha
Luktar blommorna illa och drar till sej svärmare---definitivt liguster!!
Lars
Av bilden att döma ser det snarare ut som en slags buxbom, Buxus sempervirens. Liguster har inte blommorna i bladvecken på det viset och bladen är vanligtvis inte sådär blanka. Om busken är frodigt grön även under senvintern är det en buxbom, om den har en dassig grön färg och börjar tappa bladen är det troligtvis en liguster.

Buxbom är en utmärkt häckväxt i södra Sverige, kan formklippas myclet väl, men är även fin som friväxande. Vissa anser att den kultar kattpiss.

Hälsningar
Lars
zaaritha
Hur blommar lagerhägg??
Sommartorparn
CITAT (Lars @ 18-03-2005, 22:54)
Av bilden att döma ser det snarare ut som en slags buxbom, Buxus sempervirens. Liguster har inte blommorna i bladvecken på det viset och bladen är vanligtvis inte sådär blanka. Om busken är frodigt grön även under senvintern är det en buxbom, om den har en dassig grön färg och börjar tappa bladen är det troligtvis en liguster.

Buxbom är en utmärkt häckväxt i södra Sverige, kan formklippas myclet väl, men är även fin som friväxande. Vissa anser att den kultar kattpiss.

Hälsningar
Lars

Ursäkta, men buxbomens blad är mera rundade. Som lingonris ungefär.

Jag tycker också den är lite för blank för liguster. Men det kan bero på fotografiet. Har också funderat över lagerhägg, men det är svårt att se några proportionerna. Lagerhäggens blad är definitivt större än både liguster och buxbom, men på fotot är det svårt att se proportionerna. Här är i alla fall en bra bild på liguster:

Vintergrön kan den vara även om det är en liguster.
zaaritha
Lägger allt en röst på lagerhäggen, trots allt!
Sommartorparn
CITAT (zaaritha @ 18-03-2005, 23:44)
Lägger allt en röst på lagerhäggen, trots allt!

Här finns en beskrivning:

http://www.odla.nu/arkiv/mv_april00.shtml

Och så här ser den ut:
Storpotäten
Bladen är blanka och ganska tjocka. Bilden är tagen samma dag som jag postade inlägget, så man får nog påstå att den är vintergrön. biggrin.gif Ska se om jag kan gå förbi och ta ett kort där man kan se proportionerna.

Tack för alla svar!
Sommartorparn
Blanka och ganska tjocka - låter mer som lagerhägg än som liguster. Vad tror du själv?

Finns det fler förslag?

Hur stora är bladen ungefär i millimeter?
Storpotäten
CITAT (Sommartorparn @ 19-03-2005, 11:37)
Blanka och ganska tjocka - låter mer som lagerhägg än som liguster. Vad tror du själv?

Finns det fler förslag?

Hur stora är bladen ungefär i millimeter?

Jag är som sagt okunnig... Helt novis faktiskt. Så även om det skulle vara Sveriges absolut vanligaste växt så finns det risk att jag inte skulle kunna artbestämma den. tongue.gif
Heddas matte
Jag tycker det ser ut som Lagerhägg...
Storpotäten
Hej igen.

Nu har jag tagit en bild till där det kanske framgår bättre hur proportionerna är. Hoppas att någon vet... rolleyes.gif

Anders zon 1
Det är helt klart buxbom! Olika typer av buxbom har olika bladform och det här verkar vara en med relativt långsmala blad. Liguster har inte så mycket blad så här års - inte ens den sort man brukar kalla vintergrön. Det är inte någon lagerhägg heller. Även de småbladiga sorterna av lagerhägg har mycket större blad än växten på bilden.

Anders
Sommartorparn
CITAT (Anders zon 1 @ 21-03-2005, 20:59)
Det är helt klart buxbom!

Har svårt att tro't. Men å andra sidan håller jag med att det varken liknar lagerhägg eller liguster. Finns det någon som har andra idéer?

Luktar det något om busken? buxbom har en mycket karakteristisk lukt, lite kväljande. Du hittar den ofta på kyrkogårdar som kantväxt.

Fördelarna med buxbom är många (om det nu är den). Vintergrön, vindtät, kan klippas ganska hårt (även om det blir hål så kommer nytt grönt). Kan hållas slätklippt eller lite mera vilt och tufsig. Unga exemplar kan klippas till roliga former.
Big Gardener
Bättre bilder krävs för säker bestämning. Förslag på bilder:

1. Helhetsbild på buskaget
2. Bild på enskild gren
3. Bild på enskilt blad
4. Bild på frukt/fröställning
Big Gardener
Jo, jag vill nog hålla med om att det är buxbom. Jag slog en kik på blomställningarna hos buxbom igår och de är typiska för de som finns på första bilden. Det finns dessutom smalbladiga sorter av buxbom som överrensstämmer med bilden. Jag är inte så hemma på dessa sorter men en som jag vet finns är Buxus sempervirens 'Pinnacle' men har för mig att den är mer ljusbladig.

Vill dock ha fler helhetsbilder på busken innan jag är säkert.
Storpotäten
Tack Birger. Du är verkligen en klippa. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon