JennyV
Hej på er,

Idag såg jag på reprisen av Annes trädgård. Jag tycker att det är inspirerande, och det slog mig att där visar de ofta hela miljöer, hela planteringar, och mindre av enskilda växter, såsom man kanske oftare gör på Gröna rum - ja ni vet så där mer "samlaraktigt".

Vad gillar ni mest: Växtsamlarstilen, kanske söka rariteter osv ELLER växtkompositioner och hela miljöer?

Jag tycker att det vore kul att höra hur ni funderar!?!

Hej från mig!

/Jenny
Inger R
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det ÄR inspirerande med översiktliga blider så man får en helhetsbild men jag vill också väldigt gärna titta närmare på dom enskilda växterna. Annes trädgård är jag däremot inte odelat förtjust i, reportagen från Dan? Dag? eller vad han nu heter är bra men vissa andra delar är väl lite tveksamma.

Jag blev inte precis förtjust i den där rismojen dom gjorde sist, idén kan kanske vara användbar men det måste väl gå att göra snyggare? och så undrade jag lite hur något skall kunna växa i dom där små hålen dom grävde. Fast å andra sidan får dom bara bokharabindan och Clematis vitalban att trivas så har dom ju snart tagit över halva trädgården och då syns ju inte riset.

Nej, när jag tänker efter så gillar jag faktiskt Gröna Rum bättre även om jag där skulle vilja se flera reportage från inspirernade trädgårdar.

Minns Ni reportagen om den gamle trädgårdsmästaren i England? Vi har såna i Sverige också!! Varför inte låta t ex Ester Andersson i Skene eller någon av de andra trädgårdslegenderna berätta om sina trädgårdar och därmed föra vidare lite av sina enorma trädgårdskunskaper.
fruberglund
Åhhhh, glömmer alltid bort det...sover gärna på lördagsmorgnar biggrin.gif
Caprice
Gillar alla trädgårdsprogram.. biggrin.gif

Annes Trädgård och Gröna Rum är helt olika...

Måste jag välja blir det Gröna Rum som vinner..

Något jag har tänkt på, så är det att jag uppfattar Anne som lite .. lat..?
Ska en växt grävas upp, så inte gör hon det själv, utan hennes hjälpreda får göra det och Anne står bredvid och pratar.. wink.gif

Men som sagt, alla trädgårdsprogram är välkomna...!

Caprice
Iza
Anne är nog inte lat hon har ont i ryggen, förrörra programmet fick de ta in en trägdårdsmästare till för hon kunde inte böja sig.
Har ni tänkt på vad skuggigt det verkar i hennes trädgård och ändå är det så frodigt.
Agger
Visst är det vackert hos Anne, men inte så användbart här uppe hos mig.

Jag föredrar ju att se Gröna Rum eftersom dom ibland befinner sig i Öjebyn hos Bryggmans. Där handlar ju jag då... tongue.gif (undrar om jag kan få ersättning för reklamen...?)
mulle
Jag tycker att Gröna Rum är fruktansvärt ojämnt. Inslag typ småbarn sår grönsaker kan jag utmärkt väl vara utan, andra reportage skulle jag absolut inte vilja missa!
BBC har en serie "The flying gardener" som är underbar och som jag hoppas att SVT ska köpa in.
Mulle
kerstin z5-6
Vad var det du inte kunde ha Agger ..?? Förutom en del vedartat ?
Tesa
Jag gillar nog Gröna rum bäst ändå...Det enda problemet är ju att det är alldeles för kort annans skulledet ju få plats så mycket mer...reportage från privaträdgårdar och småbarn som sår har ju sin plats som inspiration för både stora och små...men det skulle ju kunna vara nåt för alla i alla avsnitt om de var längre...eller oftare....JAG VILL HA MERA TRÄDGÅRD PÅ TV...helt enkelt..
Jag gillar dettotalt opretentiösa i Annesträdgård också....som nu sist när den där "gubben" gick omkring i en dams trädgård....det var som det är när jag är hos vänner med trädgårdar....myyyyysigt alltså...
Kakaduan
Igår kväll låg jag och bläddrade i gamla Allt om Trädgårds-tidningar. Tro det eller ej, men där hittade jag en artikel om Annes trädgård! Kände igen den från den där vatten"kanalen" hon har! Blev faschinerad när jag läste att de bott där i tio år och då fanns där ingenting - bara lite tallar. De slängde ut några nävar balsaminfrön och lite stockros (om jag inte minns fel) och blev intresserade när de såg hur bra det växte. Då åkte de på trädgårdsresor och började fixa själva.

Helt otroligt!

Jag tycker om båda programmen, men tror att en mix vore bäst - översikter som man sedan granskar lite mer i detalj. Jag tror att Gröna Rums problem är att de bara har 30 minuter! Då måste man välja inriktning.

Kakaduan
Iza
Vilket nummer?
Sulawesii
CITAT (Caprice @ 15-03-2005, 01:27)
Något jag har tänkt på, så är det att jag uppfattar Anne som lite .. lat..?
Ska en växt grävas upp, så inte gör hon det själv, utan hennes hjälpreda får göra det och Anne står bredvid och pratar.. wink.gif

Tycker att hon är en snorkfröken dessutom. Pinsamt.
Vilket gör att jag inte tycker att programmet är värt att se. Blir ju bara kräkfärdig pga damen.
Tacka vet jag Gunnel!!
bergslagen
Som sagt så har hon ont i rygen och verkade jäteglad över sin nya höga rabatt som de fixade till.
Jag känner mig glad o inspererad när jag sett Annes trädgård och tycker de medverkande har en ödmjuk inställning.
Vilken tur att de få trädgårdsprogram som finns inte är lika varandra.
När Gunnel pratar julroser ett helt program så blir väll inte jag helt lyrisk men jag vet andra som svävar.

Nästa vecka kommer varm luft från afrika,då svävar vi allihopa.
M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon