Sia
Ni verkar vara igång med era plantor inne allihop. smile.gif
Kan man börja plantera redan nu, inne alltså, "förkultivera" som det väl heter wink.gif
Jag har små fröpåsar med sådant jag tänkt plantera: hänglobelia,svartöga, Jättevallmo, Flitiga Lisa, Luktärt och Borstnejlika. Vad jag kan förstå bor jag på gränsen mellan zon 4-5 (mellersta dalarna). Sista frostnätterna brukar nästan kunna vara i början av juni. (Jag har inget växthus men funderar på att köpa någon sådan där hylla med plasthuva som de har på Rusta.) Jag undarar nu om det är för tidigt att så det här som jag tänkt nu? De kommer väl att hinna bli ganska stora innan de får komma ut, men förutom ev platsbrist i fönstren, finns det någon nackdel med att sätta lite för tidigt? (Om det nu är det, ni verkar ju vara igång...) Är det någon speciell sort jag bör vänta med i så fall?

Tacksam för svar!
Längtar efter våren....
Sia wub.gif
jessica zon6
Med lobelia,svartöga och flitigalisa borde du väl kunna börja med att så nu.
Har du tillgång till lysrör?

nejlika behöver mycke ljus har jag hört,vallmo kan man väl så ute och luktärt ska man väl också vänta lite med,har ett känsligt rotsystem.

Nybörjare som jag är,så vänta på vad experterna har och säga... smile.gif

mvh jessica
kerstin z5-6
Allt du räknar upp är ettåringar - de är frostkänsliga o har du inget växthus kan du driva dem from slutet april - sen sätta ut dem i plastbackar dagtid med frostduk över i fyrdubbla lager -till att börja med -
.. o det är lite för tidigt ännu för många -Se Jessicas goda råd ..utom för lobelian -som det är hög tid att så !tex
Bostnejlikan kan du så ute eftersom den är bienn/tvåårig o inte blommar i år

Det jag sår är mest perenner som ju kan behandlas på ett annat sätt - eller ettåringar som svartöga -men under x ljus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon