pisanggoreng
15-03-2005, 09:11
Hej,
jag vill ha några klättrande murgrönor på en spalje som vätter mot väster där det ofta är blåsigt. jag tänker plantera dem i en stor kruka.
vilken sort bör jag välja, tror ni..? finns det mer och mindre härdiga varianter?
tack.
ps. eller har ni något annat förslag på vintergröna klättrande växter som kan stå i kruka i zon 1?
Heddas matte
15-03-2005, 16:28
nog borde de flesta murgrönor som säljs här vara härdiga i zon 1? Jag har en (zon 2) som kommer från en julgrupp (hittade den i en gemensam kompost) och den överlever.
Blomstertanten
15-03-2005, 17:45
Jag har planterat olika murgrönor inköpta på rea i blomsteraffär. (Fast jag har dom inte i kruka) Dom har klarat vintern här i zon 3.
pisanggoreng
15-03-2005, 18:08
Det låter ju bra.
Klarar de av att det blåser på dem..?
Det bästa är ju att titta hos grannar i trakten som har murgröna och be att få ta några sticklingar, då vet man att den är härdig där man bor.
Soliga hälsningar
Muguet
pisanggoreng
19-03-2005, 16:10
Det förstås!
När tar man murgrönesticklingar, och hur gör man?
Heddas matte
19-03-2005, 20:28
Jag tror inte att blåst är nåt bekymmer för murgröna... men man kanske kan skydda den lite på vintern med säckväv eller dylikt?! åtminstone när den är ung..
Sticklingar kan man ta nästan när som helst på året,-jag har tagit när det
varit snö och mitt i sommaren. Nyp av en bit på 10-20 cm av ett toppskott och sätt den i jord med en avklippt PET flaska över för att behålla fuktigheten. En del tar sig och en del inte. det säkraste är att ta en stickling
som har små antydningar till rottrådar i något av bladvecken.
Ang. härdighet o dyl . så varierar det säkert och det kan man ju alltid prova
sig fram till. Ett tips kan ju vara att ta sticklingar från en plats som liknar din.
Lycka till.
Thomas Wahlqvist
21-03-2005, 23:18
På Öland växer den över allt.
Får du tag i några revor ,så gräv ner dom vågrätt och låt nåt blad sticka upp här och där.
Dom är sega i starten, 1-2 år.
Senkommer dom......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.