Full version: Grannproblem
Kakaduan
Grannen bredvid mig har fått lov av mig att bygga sitt garage nära min tomtgräns, vilket han nu har gjort. Min enda reservation var att han måste se till att regnvatten från hans tak inte rann ner bland mina buskar så att det blev surt där. Det löste han med hängrännor och ett stuprör som han anslutit till ett dräneringsrör i marken. Det är bara det att röret mynnar mot MIN tomt! Jag har inte bråkat om det, eftersom där bara står en gran som kan behöva lite vatten.

Emellertid har nu vinterns snö rasat ner på mina buskar som står längs tomtgränsen, så att de nu ligger nedtyngda och så kan man ju inte ha det. Jag hoppas att buskarna överlever. Gör de inte det måste jag be honom ersätta dem och det blir inte roligt.

Jobbigt att behöva gå på om sådant, tycker jag! Har kollat på internet och det finns snörasskydd att sätta på tak som jag kan tipsa honom om, men jag tycker sådant här är jättejobbigt att ta upp.

Kakaduan
pejori
ja det är alltid en olustkänsla med att ta upp sådan sad.gif sad.gif
man vet ju inte hur grannen reagerar unsure.gif unsure.gif
men det är bättre att prata om det, istället för att gå och reta sig unsure.gif
och grannen vet ju inte att hans tak inkräktar på dina buskar om du inte säger något wub.gif wub.gif
SÅ..ta ett djupt andetag, och gå och prata med honom, samt visa honom vad han kan göra för att minska på problemen smile.gif smile.gif
vill han inte får du prata med komunkontoret istället.
lycka till wub.gif
Agger
Baka en saftig sockerkaka och ta med över när du ska prata med honom smile.gif

Kan slå vad om att han förstår (även utan sockerkaka) att han måste fixa problemet, ett rasskydd kanske, som du själv föreslog.

Bit ihop och gå över vettja. Det hade jag gjort.

Säg bara: Jag tror att du måste sätta upp ett rasskydd på garagetaket, kom med ut får du se vad som har hänt...
gammelnalle
Kanske inte RIKIGT det du skriver om..

Men jag vill ändå puffa för denna artikel.....

och att PRATA MED sina grannar är ett absolut måste...

LYCKA TILL
Brandklipparen
Jag förstår att det kan vara jobbigt, men om du verkligen känner att det stör dig så bör du ta upp det.
kristerh
Bjud över grannen på lite fika och ta lite diskret upp att dina buskar blir förstörda och be honom att fixa det, se för allt till att ni inte blir osams unsure.gif (prata med små bokstäver) wink.gif
krister
Gåsis
Skynda dig att ta upp det, även om det känns jobbigt. Annars blir du bara mer och mer irriterad. Dessutom måste du väl ligga på plus hos grannen - han fick ju bygga garage. Sockerkakan var en bra ide tycker jag.

/Åsa
Snöflinga
Tycker också att du skall bjuda in grannen på fika och lära känna honom lite bättre. Vid hemgåendet kan du föreslå en liten trädgårdsrunda och berätta om problemet med dina buskar. Tror ni löser det rolleyes.gif
Annlo
Håller med om att du ska prata med honom han kan ju inte veta om ditt problem annars!

Var bara ödmjuk och icke stridslysten i tonen! Det kan spela stor roll trots att man använder samma ord... smile.gif

Annlouice
pyrola
Tala om för grannen att det uppkommit ett problem med garaget som var svårt att förutse från början. unsure.gif

Dvs att när "regnvattnet" ändrar form till snö så hemnar de lik f-b på dina buskar då snön rasar ner och krossar dem. sad.gif

Ge grannen en chans att själv komma på lösningen med skydd för snö ras, annars kan du ju lite snyggt inflika att sådana skydd finns, och att du gärna ser, nu när han känner till att problemet finns, att han löser problemet innan nästa vinter kommer. sleep.gif

Ta med grannen och visa hur det ser ut, tala om dina farhågor för buskarnas väl och ve.
Kanske han t o m kommer på att han skall erbjuda sig att ersätta buskarna om de blivit skadade. rolleyes.gif
netaave
Kan du inte ta bort snön själv innan de rasar ner på dina buskar? Eller regelbundet skaka av buskarna?
Verkar lite småaktigt att gnälla om en sån sak som ju ändå är så lätt att fixa.
Kakaduan
Vaddå "småaktigt"??? Jag är rädd att jag inte förstår riktigt...

Ska jag klättra upp över en meterhög mur till hans tomt och ta med mig stegen för att sedan klättra upp på hans garagetak och skotta det innan snön rasar? Cirka 4 meter högt är det.

Att ruska av buskarna känns inte heller riktigt lätt. Det handlar alltså om blötsnö som halkar ner i tunga sjok från ett tak som är gissningsvis 20-25 kvadratmeter. Det går inte att ruska av.

Är det småaktigt att inte klara av det? Det tycker jag känns som ett lite hårt omdöme, faktiskt. Eller?

Inte heller har jag upplevt mig själv som en "gnällig" person.

Snyft
Kakaduan
netaave
Åh ursäkta då!
Jag trodde det rörde sig om ett normalt garage som stod jämte din tomt, därför tänkte jag att det kan väl inte vara så farligt. Men nu förstår jag ju att lutningen är mot din tomt och att all snö från taket kommer på dina buskar. Då får du väl helt enkelt be honom sätta upp ett rasskydd, finns såna att köpa, vi har ett ovanför en entré för att inte å snö i skallen när vi går ut där. Fästes i hängrännan och gör att iaf det mesta av snön hålls på plats.
pejori
CITAT (pyrola @ 16-03-2005, 11:54)
Tala om för grannen att det uppkommit ett problem med garaget som var svårt att förutse från början. unsure.gif

Dvs att när "regnvattnet" ändrar form till snö så hemnar de lik f-b på dina buskar då snön rasar ner och krossar dem. sad.gif

Ge grannen en chans att själv komma på lösningen med skydd för snö ras, annars kan du ju lite snyggt inflika att sådana skydd finns, och att du gärna ser, nu när han känner till att problemet finns, att han löser problemet innan nästa vinter kommer. sleep.gif

Ta med grannen och visa hur det ser ut, tala om dina farhågor för buskarnas väl och ve.
Kanske han t o m kommer på att han skall erbjuda sig att ersätta buskarna om de blivit skadade. rolleyes.gif

ett aldeles utmärkt förslag smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon