soukous66
Hej!

Jag har en ginkgo i en kruka som står i ett väster/söder-fönster. Den har varit grön och fin, men nu gulnar bladen och blir nästan vita för att sen ramla av. Vad är det för fel? Har den fått för mycket vatten?

/Mette
kristerh
Det kan vara så att den går i vintervila (lite sent) ginkon gör gärna det även inomhus, annars kan det vara spinn, kolla om du ser nån ohyra wink.gif
krister
soukous66
Jag har kollat, den har ingen ohyra. Men vad ska jag göra när den vilar? Minska vattningen antar jag, men sedan? Ska jag klippa ner den eller ska jag låta den vara?

/Mette
kristerh
Som du säger minska på vattningen, jag skulle nog inte klippa ner den wink.gif
om den inte är jättestor förståss, låt den stå kvar i fönstret, ta ut den när det börjar bli lite varmare om du har möjlighet, de flesta plantor trivs utomhus.
krister
LillaTiger
Ställ den svalt och ljust, med sparsammare vattning. Sen när det är frostfritt ute planterar du den på skyddad plats i trädgården. Klipp inte i den, låt den vara.
Bor du i zon 1-2 kan den klara sig ute året om, när den är mellan 50-100cm hög, kanske tidigare också. De är känsligare för frost när de är små i alla fall.
Annars kan du alltid ha den i kruka ute över sommaren och ställa den frostfritt över vintern.

Gula blad/barr får den när den tappar dem på vintern.

Det är ett par förslag på vad du kan göra med din ginkgo. Skulle också vilja ha en sådan... de är ju så vackra.
estet
Min ginko tappar alla bladen på vintern. Då ställer jag ned den i källaren tillsammans med pelargonerna. Då är den som en torr pinne.

Nu visar den lite grönt sen den fått komma fram i värmen igen och får mer vatten. Dvs. jag sköter den som en pelargon kan man säga. smile.gif
soukous66
Tack för alla svar! Nu vet jag! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon