Jag satte vitlök för första gången i höstas, ryska lökar som jag fick utan anvisningar om gödsling.
Ska man tänka på något speciellt i sommar? Vilken typ av gödsling och hur mycket vill vitlöken ha?
Är tång bra som täckmaterial eller är gräsklipp bättre för vitlök?
Mulle
pisanggoreng
15-03-2005, 12:33
På www.havenyt.dk skriver man så här:
Hvidløg foretrækker en solrig vokseplads og en porøs jord med en pH-værdi på 7, og at jorden er fugtig i hele vækstperioden. En tørkeperiode uden vanding giver mindre løg.
Hvidløg er, som alle andre løg, ikke særlig næringskrævende, men det er godt at tilføre dyrkningsarealet en gang kompost. Det kan tilføres som grov, kun delvis omsat, kompost, der nedmuldes i overfladen om efteråret inden sætning. Eller man kan nedmulde omsat kompost mellem rækkerne i det helt tidlige forår. Hvidløg vil gerne have ekstra kalium. Det kan tilføres i form af et drys træaske (fra ren træ).
Det er en god ide at lægge et lag jorddække ud over arealet efter lægningen, som kan beskytte jordstrukturen mod vinterens påvirkninger.
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2005, 16:24
Det är bra att börja göda vitlöken så fort den börjar spira på våren, jag tycker nog att den är ganska näringskrävande så jag är ganska noga med att göda annars blir de ju så små. Jag brukar använda sådant som gräsklipp, nässelvatten + köpta ekologiska gödselmedel(chrysan, SM3 mm). +Vitlök vill helst inte utsättas för torka.

Ännu ett skäl att vänta på våren och önska snön dit pepparn växer!!!
Tack, Åsa!
Mulle
Maria i Helsingborg
15-03-2005, 16:41
Vilken tjusig skörd, Åsa! Sådana vill jag ha!!!! Vår vitlök hamnade på fel ställe förra (första) säsongen och råkade ut för torka gånger flera vilket gav oss de "syltlökar" vi förtjänade. I år står de mycket bättre - sticker upp genom snön i landet.....
Blir grön av avund jag lyckas aaaaldrig med min vitlök och jag tycker det är supergott och önskar inget hellre än att få gå ut och ta upp min egen vitlök men de jag tar upp liknar knappt "syltlök"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.