|
Full version: Påminnelse!
Hej! Ville bara påminna alla om att det är Gröna Rum ikväll! Ikväll ska det handla om följande: Trädgårdsmästare Janne Knutsson ska så sina "favoritfrön" som följs här under våren, frönyheter tas upp, pumpodling, varmbänk i trädgården. Intressant! Om det ääändååå kunde räcka en timma istället! /Ann-Louise i Umeå
abborrmaster
12-03-2003, 20:02
klockan?
TV 1 20.30 bänkar vi oss.
abborrmaster
12-03-2003, 20:07
lite tid kvar allså... Att fixa chips o öl på  /Simon
Hjälp! Vad skall jag göra???? Jag glömmer alltid av tv-program som jag vill se! Även dom som jag har längtat efter och sett fram emot.... Kvällen det är dags att bänka sig är det totalt bortblåst - kommer oftast på det nån' timme försent! Är det någon som har någon bra medicin mot min ytterst selektiva Alzheimer???? Gissa om jag har glömt nåt idag....... (första pris är att medverka i programmet.....ehhh..vad hette det nu igen - skitsamma.... som går i kanal 1, nej 2 ..förresten det var nog ettan iallafall... klockan... mm... ööhhh... tja...)
abborrmaster
12-03-2003, 21:41
ajajaj ina... Men det va nästan inget intressant jue!
/Simon
abborrmaster
12-03-2003, 22:07
Ina, sätt en väckarklocka på ringning... eller flera! En på TV-n, en i köket, en vid datorn eller var du nu brukar hålla till på kvällarna!
Gossen Ruda
12-03-2003, 22:17
Eller programmera videon. Själv spelade jag in Trafikmagasinet eftersom det gick samtidigt med Mitt i naturen. Nu skall jag gnälla lite. Begriper inte riktigt varför man tar upp programtid med barnprogram. Mig gav det inget och jag betvivlar att så många barn ser på Gröna rum. Lägg barnens trädgård i Bolibompa! Sen ger inte varmbänkar och nya fröer nåt för mig heller men där är jag nog i minoritet. Jag passade på att lägga lite patiens på datorn istället.
Hannele
12-03-2003, 22:27
"Begriper inte riktigt varför man tar upp programtid med barnprogram." Om vi trädgårdsmänniskor är smarta, kommer vi få mycket hjälp med tråkiga och tunga sysslor av våra barn...
Gunvor Nilsson
12-03-2003, 22:29
Nåå, gick patiensen ut Gossen Ruda? Jag trodde avsikten med GrönaRums barn och frösådder var att ge föräldrar en liten kick att ta med barnen in i trädgårdslivet! Det skall väl böjas i tid som krokigt skall bli!  Du ser ju att somt faller i god jord, Abborrmaster, Erik, Hans och dom andra!  Jag börjar undra om du inte är en riktig surkart!?
Fialotta
12-03-2003, 22:32
Precis min tanke...barnprogram för sig och trädgårdsprogram för sig! Nästa vecka är dom nästan här ute hos mig...Sandemar Gård ligger på väg ut mot Dalarö
Gossen Ruda
12-03-2003, 22:32
Förvisso men behövs det verkligen? Barn gör som sina föräldrar så både jag och min bror hade var sin liten rabatt när vi var små. Själv är jag BF så jag fick ingen inspiration.
Betty och Åke! Grattis! Ni får dela på förstapriset! Så fort jag har kommit på vad det var för program ni skulle medverka i så skall ni få ert pris!!
Nu blev jag nyfiken - barnprogram??? Jag får nog ställa klockan så jag kommer ihåg att programmera videon för att spela in reprisen! Vad var det för inslag som förtjänar epitetet barnprogram?
Gunvor Nilsson
12-03-2003, 22:37
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2003, 22:32) Själv är jag BF så jag fick ingen inspiration. :) Nu får du väl förklara dej - vad betydere BF?
De hade ett inslag där tre syskon fick välja ett par fröpåsar var (Pumpa) som de ska så. De återkommer till dem senare under säsongen och kollar resultatet.
CITAT (Gunvor Nilsson @ 12-03-2003, 22:37) CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2003, 22:32) Själv är jag BF så jag fick ingen inspiration.  Nu får du väl förklara dej - vad betydere BF?  BF = BarnFri.
Gunvor Nilsson
12-03-2003, 23:08
CITAT (Betty @ 12-03-2003, 22:46) BF = BarnFri. Aha, jag hade bara hört talas om FF när mina ungar var på G.
CITAT (Gunvor Nilsson @ 12-03-2003, 22:37) CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2003, 22:32) Själv är jag BF så jag fick ingen inspiration.  Nu får du väl förklara dej - vad betydere BF?  BarnFri???? BurkFreak??? Bussig Farbror??? BullFixare??? BatongFnoskig?? BilFörare??? Nä, jag är nog för trött... *lol* Får gå och lägga mig innan jag blir FÖR flamsig!!
Fialotta
12-03-2003, 23:45
Barfota kanske
Denna gång var jag hemma och såg Gröna rum från början, har bara sett fragment av programmet tidigare. Usch vad jag blev besviken. Den mesta tiden lades ju på småungar. Är det jämt så? Hade varit bättre om detta inslag visades på hjärnkontoret eller bolibompa!
Nu kommer väl en del att gnälla på mig, men Gröna Rum ska väl inte visa barnprogram. Varmbäddar bara swischade förbi. Vad var det för jord dom hade i varmbädden och när hade dom i den?
Nya fröer bara swischade förbi det med.
Nej nu är det dags att slänga sig i varma bädden.
// Smulan
Christer C
13-03-2003, 00:44
Ina! Har du inte sett Gröna Rum när du (om du) läser detta så har du missat första chansen. Då kan du antingen försöka med någon av repriserna eller gå in här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2326 och läsa programet plus se videosnuttar. Måste tillstå att det inte var mer intressant än att jag somnade mitt i varmbänken. Ina, jag måste också passa på och fråga: Är du intresserad av ogräs? Ja, det står Lysmachia (eller hur det nu stavas) bland dina intressen?
Gossen Ruda
13-03-2003, 08:38
Betty hade givetvis rätt om BF. På tal om FF fanns det en annan betydelse i filmen Tandläkare på sängkanten. Fast jag vet inte om detta forums deltagare pallar för informationen. Surkart eller inte det är frågan. Ibland kommer i konklikt med den allmänna opinionen men det är inget som bekymrar mig. Jag bryr mig inte om vad andra människor tycker vad jag skall tycka utan jag fattar egna beslut på grundval av mina egna värderingar. Och tvekar inte att framföra dom. Det ligger lite i tiden att man skall följa strömmen, inte sticka ut och helt enkelt gilla läget, men detta passar inte mig.
Trädgårdsmannen
13-03-2003, 10:30
Jag tycker gårkvällens avsnitt var så där - skippa barnprogramsdelen och framför allt: gör de "lärande" inslagen mer detaljerade, för när dom exempelvis klippte i redigeringen efter att dom hade fyllt varmbänken med halm så skulle dom sedan fylla med rätt mängd jord - vips kom nästa klipp och jorden var på plats, temperaturen var uppe på 15 grader...är man ny på området med varmbänk hinner man missuppfatta mycket när det hoppar fram så drastiskt...men Gröna Rum är ju ändå det vi har att tillgå så vi hoppas på bättre innehåll nästa vecka, snacka om att det programmet har trofast och hängiven publik...
Gunvor Nilsson
13-03-2003, 10:34
Var jag den ende som uppfattade att det skulle avslutas med 50 cm jord i varmbänken??
kerstin z5-6
13-03-2003, 10:37
Jodu, det går väl lite fort ibland i gröna rum-fast när vi gjorde jordlimpan med färsk hästdynga i brände marken under stövlarna efter halva tiden ..medan vi arbetade med den alltså! Den gick upp i 50 + inom två dar!
Till alla er som tycker att "det går för fort" mellan inslagen i Gröna rum: Banda avsnitten, så kan ni backa och ta om inläggena hur ofta ni vill! Vad har ni (en del av er) emot barn förresten??? Det är väl bara kul om de intresserar sig för odling? Och så långt var väl inte det inslaget... eller? "Nu kommer väl en del att gnälla på mej, men Gröna Rum ska väl inte visa barnprogram" - skriver Smulan. Vaddå ska väl inte...? Att kalla det lilla inslaget för barnprogram är väl ändå att ta i! Förresten, det kan väl vara av intresse även för vuxna att se hur det går med pumpasådden.
Hannele
13-03-2003, 13:15
Bort med alla inslag om hur man anpassar trädgården åt gamla och rörelsehindrade också...?? Trädgårsprogram åt friska arbetsförda karlar mellan 28-42år!! Som resten av samhället...
Gunvor Nilsson
13-03-2003, 14:06
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2003, 08:38) Det ligger lite i tiden att man skall följa strömmen, inte sticka ut och helt enkelt gilla läget, men detta passar inte mig. Om nåt ligger i tiden så är det väl att gnälla om allt och alla! Många som är missnöjda av en eller annan anledning måste uttala sej "vid köksbordet" i.st.f. vända sej till den som orsakat detta missnöje. Sorry Gossen Ruda jag ser det ur annat perspektiv!
CITAT (Christer C @ 13-03-2003, 00:44) Ina! Har du inte sett Gröna Rum när du (om du) läser detta så har du missat första chansen. Då kan du antingen försöka med någon av repriserna eller gå in här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2326 och läsa programet plus se videosnuttar. Måste tillstå att det inte var mer intressant än att jag somnade mitt i varmbänken. Ina, jag måste också passa på och fråga: Är du intresserad av ogräs? Ja, det står Lysmachia (eller hur det nu stavas) bland dina intressen? ;) Det jag odlar mest av är nog ogräs!! Besvärande mycket av grönskan på tomten består av ogräs.... Just Lysimachian har jag importerat med berått mod! Att den växer som ogräs vet jag man jag gillar den ändå! Har även svalört och knölklocka...lupiner... gammaldags klätt... bergklint...alla dessa räknas väl som ogräs av en del. Fast min tomt är på ca 10000kvm så det finns plats för vackra ogräs också. Fast dom får inte växa riktigt var som helst.  Tack för länken! Får se om jag har tålamod att kolla över nätet.. har modem och det blir seeeeeeeegt att titta på rörliga bilder då!
Christer C
13-03-2003, 23:37
Ina, Hmm stor tomt måste jag säga. Min är på futtiga 645 kvadratmeter. 10000 är väl hela kvarteret med 80 boende här. Om du fortfarande har "o-odlade" ytor och gillar sånt som växer bra så är du välkommen till mig och hämta 50 kvadratmeter Kirskål. "Snygg" marktäckare, dock inte vintergrön.
eftersom jag e född o uppvuxen stockholmare så blev jag tvungen att slå upp ordet o tänkte att de e bergis fler som inte vet vad de betyder så här kommer det ETYMOLOGI: [jfr lat. impedimenta naturæ] #onyttig (ofruktbar) mark; särsk. kam. o. landtmät. om dylik mark som förr icko åsattes ngt värde vid skifte; förr alltid i pl. i koll. anv. LandtmFörordn. 26 1733. (Vid ägogradering iakttages) att till impediment eller mark utan värde hänföras allenast kala berg, hedar och hölster samt sådane kärr, myror och måssar, som äro till jordbruk, skogsfång eller mulbete otjenliga. SPF 1848, s. 157. Jordbrand fördärvar i grund marken och förvandlar den till impediment för årtionden framåt. GEETE o. GRINNDAL 140 1923. SAMMANSÄTTNINGAR: Ssgr (till 2; kam. o. landlmät.): A IMPEDIMENT-JORD BtRiksdP 1898: Saml. 1. I. 3: nr 61, s. 4. IMPEDIMENT-MARK. #(impediment- 1920 osv. impediments- 1893 (i sht i Finl.) HANNIKAINEN 1893. Större kärr-, fjäll- och andra impedimentmarker. FFS 1925, s. 558. B IMPEDIMENTS-MARK se A.
Christer C
14-03-2003, 13:55
Tack! Jag hade inte en aning men tänkte inte låtsas om det.
Ina, Du har inte funderat på att anlägga ett litet "woodland" på din impedimenta mark?
Det är bara "slafsig" mark!! Men jag har funderat på att försöka göra alkärr av det - jag vet inte om det går och hur man i så fall gör. Tanken har funnits ganska länge hos mig, ända sen jag läste att denna biotop är sällsynt och är tillhåll för nån' sällsynt fågelart. Minns inte vad det var för fågel...  Men det lär ju gå att ta reda på igen!! Ett annat alternativ jag funderat på, för den torrare delen, är att ta ner alla barrträd och låta björkarna ta över för att sedan hålla undan sly. Björkarna kanske kan hjälpa till att torka ut marken så att jag får sån' där underbar vitsippsmatta mellan björkarna... Har man inga projekt är man död....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|