Full version: Vad kan den heta?
Airamya
Jag fick en tjusig buske, på stam, av en vän i somras.
Den fick stå ute i kruka hela sommaren o stortrivdes men började se lite hängig ut när det blev kallare på nätterna, så jag tog in den, och har haft den inomhus hela vintern.
Jag vet inte vad det är o vet inte hur den egentligen ska skötas... Någon som kan hjälpa mig? Den kanske överlever utomhus på vintern?
Bilden jag har är väldigt dålig, eftersom skuggan på väggen gör att den ser 'suddig' ut, men kanske någon vet vad det är?
Jag har fått för mig att det är någon form av Solanaceae, men är långt ifrån säker...

AnitaJ
Solanum rantonnetii, potatisblomma eller himmelsträd. Vet tyvärr inte ngt om skötseln eftersom den vi vann på den första trädgårdsmässan Liseberg hade inte lyckades överleva vintern biggrin.gif
kerstin z5-6
Du kan klippa in den rejält nu -så den får en fin klotform igen -Ny vanlig jord nu, o gödning under sommaren -Övervintra svalt o ljust -inga konstigheter
Ta bort alla tjuvskott på stammen -Den är inte härdig ute
Airamya
Underbara människor! Denna kunskapsbank... wub.gif

Kan den överleva vintern på min inglasade altan tror du? Där blir ju vansinnigt kallt på vintern förstås...
Nu när den har varit inomhus hela vintern, när kan det bli dags att ställa ut den igen?

Och... Tack wub.gif
Eva St
Jag har min i ett mörkt och kallt garage varje vinter ca 5 + grader. Tar fram den ganska tidigt på våren för den tar lite tid på sig att komma igång de första vårarna trodde jag den var stendöd för den visade inte ett liv men hux flux efter mycket väntan så kom den. Tar alltså fram den vattnar upp den eftersom den knappt fått något vatten under vintern sedan planterar jag om den och när vädret så tillåter åker den ut i sin kruka där den brukar stå snällt bara den får vatten och näring ända tills frosten närmar sig på hösten. Min har klarat detta liv i många år så lycka till med din Potatisblomma
Fenja
CITAT (Airamya @ 15-03-2005, 13:34)
Underbara människor! Denna kunskapsbank...  :wub:

Kan den överleva vintern på min inglasade altan tror du? Där blir ju vansinnigt kallt på vintern förstås...
Nu när den har varit inomhus hela vintern, när kan det bli dags att ställa ut den igen?

Och... Tack  :wub:

Den överlever inte på altanen om det blir minusgrader där. Du kan ställa ut den när du är säker på att frotnätterna är över. Annars kan du ta in den över natten eller slänga över den fiberduk i flera lager.
Mvh
Fenja
Airamya
*bugar o tackar*

Nu behöver jag inte klia mig i huvudet över denna planta längre smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon