Jag har en rosenberså bestående av vanligaste Rosa Rugosa och olika rosa klematis.
Nu vill jag ha en rosenport till bersån och vill ha tips om en eller ett par lämpliga klätterrosor.
Mina utgångsbehov för rosorna är att de skall
- klara zon 3
- trivas i förmiddagsskugga i rent västerläge
- växa kraftigt
- gärna växa snabbt
- gärna dofta
- klassas som friska
- ha rosa eller karminröda blommor
- blomma hela säsongen (det spelar ingen roll om det är en sort som blommar kontinuerligt eller om det är två olika som avlöser varandra)
Jag har Gustafssons bok och jag har varit inne på diverse roslistor så, snälla, hänvisa mig inte dit.
Jag är intresserad av era personliga tips som baserar sig på era erfarenheter av förtjusande och trevliga klättrare...!
Mulle
kerstin z5-6
15-03-2005, 12:47
William Baffin ,Quadra, är mina favvis -bodde jag i z 3-Ilse Kron superior-vit med Erinnerung an Brod, kallas även Souvenir de Brod.-karmin
eller
Heidelberg röd
Här hittar du fler
Roslistan med bild kommentarer välj klätterrosor på växtsätt ..
Christina i Taxinge~
15-03-2005, 20:09
Jag bor också i zon 3 och den klätterros som jag är mest nöjd med här hos mig är rosa Coral Dawn!
Den uppfyller alla dina krav utom möjligen att doften inte är särskilt utmärkande...
Jag har tre stycken - en av dem är planterad i rent norrläge bakom en spaljévägg och svingar sig nu upp över spaljén (se bilden).
Den vita rosen som syns är Long John Silver - också en mycket bra ros!
Det "fluffiga" vita på taket är en Clematis potanini som jag sått själv *stolt*
Heddas matte
15-03-2005, 21:52
Jag gillar såna klassiker som Flammentanz, röd och trevlig och växer fort men doftar inte särskilt... och New Dawn, rosavit och blommar hela sommaren och har friska gröna blad och har inte fått några sjukdomar hos mig i alla fall
Underbar rosenbild Christina, mina egna klätterrosor är inte så stora ännu, men min Flammentanz blev 2 m nu tredje sommaren. I höstas satte jag Balsgårdrosen Balder/ röd, frisk och rotäkta, 2-3 m, växer sakta i början. Men till en rosenport skulle jag ha svårt gå förbi New Dawn, skuggtålig och kan bli 4 m.
Om det skall vara rosa klätterroser så får man inte glömma Zephyrine Drouhin- remonterade inteensivt rosa.
Jag har den tillsammans med en Ilse Krohn Superior och en amerikansk senblommande"eld kaprifol". Kaprifolen får jag klippa lite så den inte stryper rosorna men tillsammans blir det häftigt mot den vita väggen, även om de står lite skuggigt.
En sittplats helt i min smak, Christina! Ljuvlig!
Färgen på Coral Dawn är också helt rätt - jag vill försöka binda ihop den här hörnan till en helhet.
Av den anledningen väljer jag bort New Dawn men eftersom jag har den på en annan plats håller jag med om att den är underbar. I höstas hade den dessutom blommor ännu i oktober!
Flammentanz och jag är däremot av någon anledning inte alls vänner...
En fråga till Kerstin - har du listat någonstans i ett inlägg här eller på annan plats på nätet vilka alla rosor du odlar?
Mulle
kerstin z5-6
18-03-2005, 13:57
nej

men mina rosalbum-här , innehåller en hel del av dem -inte alla dock -har tjuriga saker som inte blommat o andra som jag missat att fota ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.