Full version: Praktlysing - frö
Ciczi
Hej

Har köpt fröer av "Lysimachia punctata" dvs praktlysing, som jag tänkte driva upp själv. Har nu några frågor. Ska jag så dem i stora krukor utomhus i vår och sedan låta dem växa till sig under sommaren så att jag kan plantera dem i höst? Så har jag tolkat odlingsanvisningarna som följde med påsen i alla fall. Om inte hur gör jag annars?

Ciczi, som vill ha trädgården full med knallgula blommor.
kerstin z5-6
Nja -det är väl lite onödigt .. de kommer inte att blomma i år -
Om du sår nu i glasslåda eller liknande o ställer ut sådden så gror de i vår -Skola ut i småkrukor -o låt dem växa till sig så kan du plantera dem på önskad plats i juli augusti i år
Ciczi
Kerstin! Jag förstår inte riktigt hur du menar... ska jag så dem nu och ställa ut dem nu? Och låta dem vara ute och sedan plantera dem på platsen jag vill ha dem?
Ska jag inte ha dem inne alls?

Ciczi blink.gif -lätt förrvirrad
Gåsis
Ja, Kerstin menar att du ska så dem nu och sedan stå kvar ute. Dom gror utomhus när det blir tillräckligt varmt. Sen när de blir lite större skolar du om till krukor och sen framåt sensommar/höst har du plantor lagom stora att sätta överallt i trädgården. När dom står ute och gror ska dom förståss stå skyddat och ha vatten av dig.

/Åsa
Eva St
Har mängder med Praktlysing delar gärna med mig om du vill få som blommar tidigare
zaaritha
De sprider som "attan"!! Hos oss är de som ogräs!
Fast---fina är de!!
*Felix matte*
Hoppas, hoppas och håller tummarna att den Oldwolfie skickade till mig
ska överleva vintern och fortsätta växa och så småningom blomma wub.gif
Hos mig får den gärna sprida sig så mycket den vill biggrin.gif
Eva St
CITAT (Felix matte @ 18-03-2005, 20:58)
Hoppas, hoppas och håller tummarna att den Oldwolfie skickade till mig
ska överleva vintern och fortsätta växa och så småningom blomma wub.gif
Hos mig får den gärna sprida sig så mycket den vill biggrin.gif

Hör av dig annars så kan jag sprida fler hos dig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon