Full version: Zephirine Drouhin
AgnesC
Av någon anledning har jag visst råkat beställa denna ros, bor i zon 4, inbillar mig att det skall vara en klätterros härdig hos mig. Men efter att ha läst otaliga inlägg om klätterrosor börjar jag bli fundersam, det är aldrig någon som nämner denna ros! Är det något fel på den? Finns det någon som har den som kan berätta? Kanske är den inte alls härdig hos mig, ibland står det så olika i zonangivelserna. Vill ha William Baffin oxå, men har inte hittat den någonstans ännu, vilka har den, någon som vet? Förra året hade ju Växtmästaren rätt många kanadensiska rosor, åtminstone i Västerås,men jag minns inte om de hade William. Tacksam för tips!
kerstin z5-6
Zephirine Drouhin-lysande rosa klätterros z 4 -javisst -men för 5-6 går den bort så länge sortimentet av de som klarar högre zon ännu inte är komplett hos mej smile.gif

William hoppas jag kommer i plantskolorna på bred front i vår
AgnesC
Man kanske inte bara ska titta efter härdigheten hos rosorna, utan oxå på hur goda rådjuren tycker att de är. Upptäckte häromdagen att de haft storkalas på ett antal av rosorna jag satte förra året, trist! Hoppas rosorna klarar den minst sagt tuffa beskärningen!
MB1965
Zephyrine Drouhin är en vacker gammal ros med en riktigt fin doft smile.gif

I zon 4 nära en vägg med vintertäckning går det antagligen bra. Min har en tendens att frysa lite på de tunnaste grenarna- när jag inte täcker den i zon 3.

Inga rådjur på den ännu- däremot på Flora Danica, Blue Perfume, Troika, Per Gynt och Ingrid B.
AgnesC
Hm.. hade tänkt ha den rosen vid en "fristående" spalje ute på gräsmattan, soligt visserligen, men utsatt för vinden, kanske skall tänka om trots allt o sätta den som du skriver, mot en vägg i stället.
MB1965
Om du vintertäcker ordentligt fungerar det antagligen.
violina
Jag läste om Zephirine Drouhin i en gammal katalog från Cedergren i Helsingborg. Det står "en busk- eller klängros med tagglösa vackra röda skott. Fyllda lysande mörkrosa blommor med stark doft. Rikblommig, remonterande. Höjd 150 cm. Zon IV." Det låter fint tycker jag.
AnnammA
Hej!

Annat namn på "Zephirine Drouhin" är "Charles Bonnet", och enl. vad jag tagit reda på skall det vara en gammaldags klängros från 1868.
smile.gif
AnnA
kerstin z5-6
Här är det sork o inte rådjur som härjat , avskalade stjälkar på många av Gallicorna tex .. sad.gif
snofsan
Hos mig har rosorna klarat sig än så länge, sorkarna kalasar i stället på rötter av fruktträd. Förra året strök ett bigarråträd med och ett annat var helt underminerat. Varje år är det något ungt träd som stryker med. Har dom hunnit bli 3-4 år ser dom ut att klara sig, men jag kan ju inte gå och köra grepen i jorden kring rötterna hur mycket som helst utan att själv skada träden.

Läste någonstans att man kunde vattna med vitlöksvatten som man kokat en massa vitlök i, men det verkar inte ha räckt, så jag grävde ner lite vitlökskross också, men efter ett tag var den effekten också borta.

Är det någon som har något knep att hålla sorken borta?

Dom lär ogilla kemikalier. Skall man vattna marken med sina gamla parfymer eller mannens gamla rakvatten, gammalt tvättmedel, mjuksköljmedel osv...

Låter vansinnigt men hade en bekannt som gjorde det - men herreguuuud......

smile.gif unsure.gif Snofsan
Mia, zon 3
Min far satte för många år sedan en massa Allium (kallades Sorkblomma i handeln då), och nu har han ingen sork kvar. Det finns ju en himla massa varianter nuförtiden, så man kan välja lite mer. Man kan ju plantera vanlig vitlök runt också - det blir fina blommor det också, om man inte skördar dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon