Har en bergsknalle i min trädgård som jag länge gått och funderat på att ta i bruk...problemet har varit att det varit lite svårtillgängligt med mina kassa knän men nu så är det bekymret löst iochmed att vi avvecklat kalvhagen intill....så nu kommer jag åt med skottkärror och allt...
Jag har ingen erfarenhet av att odla på sån mark eftersom jag har tung lera i resten av trädgården och nu behöver jag hjälp med tips på växter som kan trivas där och hur jag bäst går till väga.
En stor del av berget ligger i direkt sol i stort sett hela dagen så det blir nog ganska så torrt men det finns svackor och sprickor som jag kanske kan fylla med fuktighetshållande jord...
En inte alltför bra bild på platsen...
kristerh
15-03-2005, 13:43
I springorna kan du ju plantera eller så tex gul fetknopp, jättesnyggt
eller andra lågväxande stenpartiväxter, jag har tex planterat murklocka (heter den så?) den där blåklockan med lite hängande grenar som säljs som krukväxt nu på våren, den sprider sig i varje springa. (finns en bild på den i mitt album)
krister
Kakaduan
15-03-2005, 15:15
Svårt att se så bra men... kanske någon av svackorna kan kantas med torvblock och/eller stenar på en sida och sedan fyllas ut med jord?
Annars tror jag mest på att sätta t ex klätterhortensia och liknande nedanför och låta dem klättra på berget. Berg håller värme bra, så kanske man kan prova någon växt som är lite känsligare än odlingszonen egentligen tillåter?
Kakaduan
(som också gärna hade velat ha en stenbumling på tomten)
kristerh
15-03-2005, 17:33
Kom på en sak som jag gjort; fäst lite grön småmaskigt hönsnät på ställen på berget så kan du plantera en klematis där som klättrar upp på berget,
kan det vara nåt
krister
Jag hade väl egentligen tänkt mig planteringar uppe på berget....det är ganska så stort....
I stora drag en trekant med ett ben på 10 meter ca och det andra på runt 15...så en 75 m2 eller mer är det nog och det ligger väldigt nära huset så jag vill göra det riktigt fint...
Men på ett par ställen skulle det funka med klätterväxter som kan växa uppå...det skulle kunna bli gööörsnyggt..
evelina
17-03-2005, 07:59
Hej Tesa!
Titta in i Hanneles album hon har odlat massor på sitt berg. Du kan säkert få en många förslag på växter av henne.
Det roliga med att odla tycker jag är att spräcka gränserna för vad som går att odla.
Jag har "ett berg" - har egentligen flera, men en del av ett av dem hörde till trädgården för hundra år sedan.
Där växer framför allt sedumarter och taklök.
Idén är kanske inte så dum, för det finns ju mängder med olika sedumarter med vackra blommor i olika färger.
Gul fetknopp är en av de vilda formerna, men det finns många framodlade sorter som är större, med mycket vackra blad och söta blommor.
Taklök finns ju också i många olika varianter.
I skrevan som finns på "mitt berg" frodas dagliljor. Att de trivs är säkert, eftersom de är runt hundra år, utan skötsel de senaste sjuttio åren.
Buskar trivs ju också i skrevorna, och ger lite höjd om man så vill. Vildrosor t.ex.
Ja, så ser det ut här.
bergslagen
19-03-2005, 09:06
Akleja,näva,vallmo,kattfot,kärleksört,klockor.................
Låga sorter tål mest torka och annan utsatthet som vind.
Lycklig den som berg har!
M
Hannele
25-09-2005, 11:15
Underbart berg, Tesa. Har du kommit i gång?
Att få en blommane sedum- eller timjan-matta tar ju några år.
Jag måste bara få säga åhhhhh

.
Blir lite avundsjuk...
Högsta nivåskillnad i min trädgård är hålen i gräsmattan som sorken har gjort!
CITAT (Hannele @ 25-09-2005, 12:15)
Underbart berg, Tesa. Har du kommit i gång?
Att få en blommane sedum- eller timjan-matta tar ju några år.
Nope...här har inte hänt mer än att det blev ännu mer ogräs på sina ställen..
Jag fick ju lite annat att tänka på när min son krockade med ett tåg så berget blev bortprioriterar ganska omgående...men det lär ju finnas kvar till nästa år..Så DÅ ska jag...
Hannele
25-09-2005, 21:16
CITAT (Tesa @ 25-09-2005, 21:56)
Jag fick ju lite annat att tänka på när min son krockade med ett tåg så berget blev bortprioriterar ganska omgående...men det lär ju finnas kvar till nästa år..Så DÅ ska jag...

Sorry, jag glömde helt, blev kvar vid din vackra bild,
jag vet själv, hur vi kom av oss med trädgård på grund av sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.