|
Christoffer
15-03-2005, 15:08
Någon som vet det vetenskapliga namnet på en nattskatta som tydligen ska vara ätbar? (alltså utan den giftighet som vanlig nattskatta)
Airamya
15-03-2005, 15:52
Potatis? Aubergine är väl en nattskatta det med...? Nå, jag förstår frågan, kunde vara inte låta bli... Jag ska kika på detta, återkommer om jag finner svaret  (men potatis är en nattskatta, dock bör man ju inte äta de ovanjordiska delarna...)
Airamya
15-03-2005, 16:06
Har kikat i mina böcker, hittar inte svaret... Men här kan du hitta namnen på några olika nattskattor och kanske forska utifrån det?
Christoffer
15-03-2005, 16:06
Ja, det är så sant! Denna ska se ut som vanlig, giftig nattskatta, men lite högre och ha röda bär. Bladen äts som grönsak i Kenya tydligen och är inte giftiga.
Airamya
15-03-2005, 16:09
Hm, där ser man... Kom bara ihåg att vi käkade vanlig nattskatta som spenat här i landet en gång i tiden (!!!) så ibland är människosläktet inte helt kloka... Berätta om du kommer på svaret, vore intressant att veta
Christoffer
15-03-2005, 16:25
Jag meddelar absolut, och jag ska försöka få tag i digitalkamera då, så att jag kan visa den här på forumet. Om det blir något av fröna vill säga.
Vanlig nattskatta som spenat. Hu! Ja, där ser man hur tiderna förändrats! Tacka vet jag att det har gått framåt.
Kom ihåg att plåta bara, innan du äter av den Christoffer... Jag har ju också sått denna spännande "ätliga" nattskatta, vi får väl se vem som får upp dem först och vem som vågar ta första tuggan! Förresten: grattis på namnsdagen, Christoffer!
Christoffer
15-03-2005, 18:57
Tackar för namnsdagsgratten! Jag fick en annan grattning idag, via telefon, och eftersom det var min namnsdag idag, så sade telefonprataren att jag skulle få ett par strumpor, alldeles gratis, bara jag betalade portot. Jag tackade nej, fick höra att jag fick ha en trevlig kväll och så var det med det. Hade ingen aning om att jag hade namnsdag idag. Ibland krävs det andra som säger det till en. Ja, Sanna, vi får se vem som får upp sin ätliga nattskatta först. Och plåta, absolut! Jag plåtar nästan allt jag drivit upp från frö. Det är en stor del av odlingscharmen. Men allt är tyvärr inte plåtat digitalt. Ska försöka se om jag kan scanna in mina foton och lägga upp på min hemsida. Den har stagnerat rejält, och det sägs att en hemsida är ett kontinuerligt arbete.
Christoffer
15-03-2005, 19:04
Länken till Den virtuella floran gav mycket information. Frågan är vilken det är av dem...
Airamya
15-03-2005, 19:28
Ja, grattis på namnsdagen!  Det ska bli kul att följa era nattskattor här (och ert inmundigande av desamma...  )
jag odlade några sådana förra året..
en som hette chichiquelite (vet inte säkert vetenskapligt namn, det står lite olika på olika sidor jag har hittat, solanum nigrum står det på en del (alltså samma som vanlig nattskatta), s. melanocerasum på någon). och så wonderberry (solanum burbankii). huckleberry kallas såna ätliga nattskattebär i amerika.. bären var väl inte så jättegoda, och jag provade aldrig att äta bladen..
/harald
Christoffer
16-03-2005, 17:40
Men det var alltså inga problem att äta bären i alla fall!? Inte ens problem med magen?
CITAT (Christoffer @ 16-03-2005, 17:40) Men det var alltså inga problem att äta bären i alla fall!? Inte ens problem med magen? nej.. jag märkte inte av några problem.. /harald
Mina nattskattor har just stuckit upp sina nosar (?) ovanför jorden! Bildbevis borde jag ha bifogat, ja... Återkommer...
Christoffer
24-03-2005, 00:07
Wow! Mina har dock inte tagit sina första andetag än, men då vet jag att du är steget före!
Ja, fast den verkliga tävlingen äger rum vid den första tuggan... Chicken-race, liksom... /Sanna
Christoffer
24-03-2005, 11:48
 Ja, den första tuggan blir intressant! Det skulle vara intressant att analysera växtens innehåll, men frågan är hur man skulle göra det.
Christoffer
04-11-2005, 15:12
För alla intresserade, så kan jag säga att dessa orangea, ätliga nattskattebär var riktigt goda!!! Och inga giftighetssymtom eller annat.
Vet du vad, Christoffer....? Jag fegade ur!  *skäääääms* Jag provsmakade aldrig min nattskatta, men jag ska naturligtvis göra det nästa år! Har du sparat lite frö? Var det isf svårt att få ur fröna ur frukten? Jag fick så mycket bär att jag hade kunnat göra sylt, det vore ju rätt piffigt! Vad påminner smaken om?
Christoffer
06-11-2005, 17:13
Skäms på dig, Sanna, att du inte provade Nej, de var rätt goda, påminde om physalis tyckte jag. Fröna var lite jobbiga att få ur, men det gick. De gav jag bort till en som jobbade på Runåbergs, så förhoppningsvis ser vi dessa frön i deras sortiment
Christoffer
06-11-2005, 21:43
Det vore finfint! Sol utbytt mot flamingo?!
Vilken var det du odlade då? Listade du ut namnet nånsin?
Christoffer
07-11-2005, 14:24
Nej, jag vet tyvärr inget mer. Kanske någon annan listar ut.
CITAT (Christoffer @ 06-11-2005, 22:43) Sol utbytt mot flamingo?! :rolleyes: Nej, psykedelisk, flipprig smileygubbe utbytt mot (i skrivande ögonblick vill säga) liten mangaängel. Någon påpekade att min förra avatar var lätt epelepsiframkallande så jag bytte - det vore ju synd om folk fick anfall bara pga signaturbilden - och inte själva innehållet alltså...
Christoffer
07-11-2005, 20:32
Denna ängel var verkligen fin, och tycks passa dig! Tur att jag hann spara ner flamingon till datorn först!
CITAT (Christoffer @ 07-11-2005, 21:32) Denna ängel var verkligen fin, och tycks passa dig! Tur att jag hann spara ner flamingon till datorn först!  Tack du rare Christoffer! I så fall tycker jag att den här bilden passar DIG fint!
Christoffer
08-11-2005, 02:09
Fin Sparas ner för framtida bruk
Airamya
15-11-2005, 16:42
CITAT (Christoffer @ 04-11-2005, 15:12) För alla intresserade, så kan jag säga att dessa orangea, ätliga nattskattebär var riktigt goda!!! Och inga giftighetssymtom eller annat. Jag är lite sen i vändningarna numera och såg detta först nu... GRATTIS Christoffer, du vann 'chicken-racet'  Kul att du vågade smaka o att de smakade gott
Christoffer
15-11-2005, 16:44
Jo, jag vågade, men jag måste erkänna att jag provade ytterst lite i början, och ökade mängden successivt... Att dö är ingen hit... men efter att ha insett att den är ofarlig, så tuggade jag plantan som sallad  Ett tillägg... det är nog alltid bra att prova lite i taget, för tänk om något giftigt frö till en liknande växt skulle ha slunkit med. Ingen större risk, men ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|