Full version: Magnolia och rådjur
Jan af Lisö
Hade tänkt plantera lite magnolia tongue.gif på min sommarstugetomt och dessa kommer att stå oskyddat (dvs utanför min 2 meter höga trädgårdsstängsel). Undras om det finns risk att de äts upp av rådjur, harar, älgar, grävlingar (och kanske även vildsvin ??). Jag skall naturligtvis ha stamskydd, men behövs det mera ??

Det finns massvis av dessa vidriga skadedjur mad.gif där (OK, inga vildsvin ännu men de kommer närmare och närmare).

Magnoliorna är tänkta vara av de sorter som kan bli något större, en Junimagnolia (hypoleuca) och en Charles Coates.
Heddas matte
våra rådjur här (och dom är talrika) äter inte Magnolia i nån högre utsträckning... kanske bara smakar lite men ingen massiv förstörelse.. Hararna är jag osäkrare på... men jag tror inte att dom äter den heller och vildsvin tror jag inte är intresserade av Magnolia alls.. om dom inte uppskattar skönhetsvärdet förstås.. har för mig att grisar är rätt smarta djur.. laugh.gif
Evin
Alla mina knoppar tror jag har blivit uppätna av något djur. Harar tror jag, eftersom de högst upp är kvar.Om de hade fruset hade de väl trillat på marken?
/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon