linda_mg
Hej allihop!
Kom ju på efter flera år att jag ju faktiskt kunde odla basilika själv istället för att köpa de dyra som finns i affärerna men som ändå dör direkt. Men det har uppstått problem. Jag var och köpte frön och jord och såkrukor av torv på Weibulls i Stockholm. Jag pratade med dem om hur jag skulle göra och de sa att jag skulle odla dem och hålla jorden fuktig och att de skulle stå i ljus så mycket som möjligt. Så jag har haft dem stående på min diskbänk med lampan under där på, vilket skulle gå lika bra.
De små liven kom upp som de skulle, men ingenting mer verkar hända! Jag har nu hållit på i 1-2 månader och de är ca 5-6 cm långa nu, men har bara ett bladpar. När de hade tre skulle man visst plantera om dem. Så nu undar jag hur länge det egentligen ska dröja och om det är något jag gör fel?? Jag är väääldigt otålig nu, eftersom de inte verkar vilja växa mer nu!
Vore tacksam för svar och tips om hur jag ska göra med mina små basilikor, nybörjare som jag är!!

Mvh / Linda wink.gif wink.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag tror du ska ta och skola om dem redan nu, en och en i egen kruka. Om de står tätt i såkärlet så är det säkert därför de inte växer. Ställ dem sedan i ett soligt, ljust fönster ovanför ett element så brukar de sätta fart.
Mvh
Fenja
linda_mg
Jaha, så du menar att varje liten stackars skälk ska vara i en egen kruka. Nu är det ju ca 4 i varje liten såkruka...
KURT
Basilika kan bli ganska stora och de är näringskrävande, så det är bättre att skola om dem i var sin kruka.
Fredi
En i varje? Jag alltid minst fyra i varje kruka och det bli utsökt basilika av det.

Jag skulle tippa på att lindas basilika börjar växa om de får lite näring.
Annlo
Appropå köpe basilika från affären så har jag haft en i kruka säkert två månader! Tricket är att jag fuktar den direkt från kranen VARJE dag!

Annlouice

(men nog är det trevligare med egenodlad basilika wub.gif )
Ciczi
CITAT (Annlo @ 19-03-2005, 09:44)
Appropå köpe basilika från affären så har jag haft en i kruka säkert två månader! Tricket är att jag fuktar den direkt från kranen VARJE dag!

Annlouice

(men nog är det trevligare med egenodlad basilika wub.gif )

Medan min odlade basilika är på väg upp så får jag också nöja mig med köpebasilika. Jag har min köpebasilika stående i en liten låg glasskål och där vattnar jag med jämna mellanrum. Den håller dock inte så länge för jag hinner äta upp den först.

Ciczi
linda_mg
Kul att det kommer svar, men jag behöver nog lite mer kött på benen antar jag... Om jag har fattat det rätt så ska jag alltså plantera om dem? Hur stora krukor, vilken jord och vad då för näring?

//Linda
Fredi
CITAT (linda_mg @ 19-03-2005, 12:07)
Kul att det kommer svar, men jag behöver nog lite mer kött på benen antar jag... Om jag har fattat det rätt så ska jag alltså plantera om dem? Hur stora krukor, vilken jord och vad då för näring?

//Linda

Problemet med basilikan som köps i handeln är att krukan är pytteliten och att den så lätt torkar ut. Alltså måste du sikta på större kruka, 12-14 cm kanske. Enligt mig skall du sätta 3-5 plantor per kruka. Sätt dem i jord som har näring, sedan kan du tillsätta mer näring i flytande form varje vecka. Flytande blåkorn fungerar.

Om man vill att basilikan som köptes på ICA skall hålla sig längre är det lämpligt att plantera om till större kruka.
linda_mg
Hej igen,
så nu ska jag alltså plantera om dessa små liv. Nån som kan ge en utförlig beskrivning på hur jag ska gå till väga och vad som efter detta bör göras och inte göras? Som ni kanske märker är jag verkligen heeeelt grön inom detta område! smile.gif

// Linda
Helen B
Jag brukar göra så här:
Kruka som är 15 cm i diameter eller större. Fyller den med vanlig jord avslutar högst upp med ca 2 cm. såjord. Sår en massa basilikafrön, duschar med duschflaska, täcker med plastfolie som jag har gjort en massa små hål i...ställer ljust och väntar och vattnar ibland (såklart smile.gif )
Snart har jag en massa småplantaor som jag toppar och jag planterar INTE om dem. Äter av basiklikan hela sommaren och fryser även in endel.
Det är viktigt att toppa dem så att de blir STÖRRE och STÖRRE.
Ät oh njut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon