Full version: Ympris Äpplen
Sven Karlsson
Nu är det härlig tid för ympning, men jag saknar ympris på en del bra finska sorter av äpplen.
Hjalmars äpplen vintersort
Juuso vintersort
Konsta vintersort
Pekka höstsort
Sanna höstsort
Vasa vinter vintersort
Veiniöun höstsort
Jag skulle behöva dessa till en visningsfruktträdgård.
Även andra sorter, gärna som är resistenta mot en del sjukdomar.
Har 150 olika B-grundstammar till att ympa. Över hälften är redan klara.
En orotad klarade att rota sig och det var en B-396. Jag köper mina grundstammar från Rögle plantskola, som jag varmt kan rekommendera.
Har två stora underbevattningsbord. Plantorna sätts i 1½ liters dricka flaskor så att man ser att rötterna växer ut. Ympningen sker med genomskinligt plastband för att man skall se kallustillväxten ske.(+25 grader i 9 dagar så är det färdigt, kannon roligt att se och uppleva. Nästan lite religöst att uppleva. En grundstamm som säts i flaskan med påsjord och så klipper man av den 1-2 dm från flaskan och binder ihop den med den sort man vill ha. Efter flera dar så brister knopparna och ut kommer nya små härliga gröna blad, ja, nu är det vår i källaren trots -30 grader ute och en meter snö.) Nu skall jag återgå till mitt fruktparadis Hälsningar Sven.
Karin i Västergötland
Det låter som ett ambitiöst projekt! Har du kontakt med tex Julita, eller Brunstorp utanför Jönköping (sök under Jönköpings Kommun)? Såvitt jag vet brukar de skicka ympris om man ber fint, och de har väldigt många sorter. Jag önskar dig all lycka!!
Jan af Lisö
Kolla med Blomkvists om de säljer ympris:

http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htm

De har alla dessa sorter i sin webkatalog, men jag vet inte om de säljer ympris. Kolla med dem och berätta hur det gick
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon