Full version: Vad ska man ge
ejjan
Självklart är hon trädgårdstokig rolleyes.gif

Vore så kul med en växt, ett träd som skulle få bära hennes namn (hon heter Lena föresten). Vart får man tag på t ex träd som någon pollinerat och som man kan döpa själv...

Annars - ge några bra trädgårdspresenter till en 50-åring som fyller i april.
*Felix matte*
Ingen aning faktiskt...när jag fyllde 50 så undanbad jag mig presenter...
blommor däremot var välkommet biggrin.gif
Gissa om jag fick många vackra buketter tongue.gif wub.gif
Margith
Jag förutsätter att du sett hennes trädgård..???
Går det att gräva i backen i april??
I sådana fall, ge henne ett träd eller en buske, som du tycker att hon saknar rolleyes.gif Namnet har mindre betydelse.
Själv skulle jag jättegärna vilja ha ett äppel-träd eller en fin rosenbuske.... men helst inte i april tongue.gif
Kan ni, precis som jag, inte spetta ner en spade i backen i april, ge henne ett trädgårdsredskap som hon behöver, varför inte en bra sekatör? Den skulle då jag bli jätteglad för. Kanske kompletterad med några skojiga/ovanliga fröer..?
Eller varför inte vara lite konventionell och ge henne en vacker blom-vas? Vi trädgårdstokar behöver ju blomvaser också biggrin.gif laugh.gif
Behöver du komplettera presenten med fröer som du kan namna själv, så skicka ett mail. Jag har några pelargon-fröer som jag tagit från mina egna. Jag vet alltså vem som är mamma, men jag vet inte vem som är pappa tongue.gif Här kan du namna fritt, "Lenas 50-års pelargon" eller 'Grattis på födelsedagen" eller vad du nu kan hitta på biggrin.gif
Hälsningar
Margith
Christina i Taxinge~
Eller varför inte ta i 'ordentligt' och ge henne en rejäl bit regnskog smile.gif

Så här står det på en sida jag hittade på nätet:

REGNSKOG ÄR EN FIN PRESENT!!! Varför inte skänka en bit regnskog till någon du tycker om? Det är en present som verkligen växer så det knakar! Vi skriver ut certifikatet i det namn du önskar.
För 80 kr friköper du 1000 kvadratmeter; för 400 kr friköper du en hel fotbollsplan, för 800 kr en hektar!

Länk till Rädda Barnens Regnskog
estet
Jag har nyss haft svärföräldrar och min mamma som fyllt 50. Då gav vi mamma en cykel, svärfar -presentkort på teater, boende och resa till Stockholm & svärmor fick en gungstol i björk som hon alltid har önskat sig.
Milex
Jag har samma namn som födelsedagsbarnet. I och för sig fyller jag inte 50 år men jag vill ha en Magnolia biggrin.gif
estet
Det finns en fuschia som heter Lena!
pisanggoreng
Skänk pengar i gratulantens namn.
*Felix matte*
CITAT (estet @ 16-03-2005, 21:02)
& svärmor fick en gungstol i björk som hon alltid har önskat sig.

Liviöjärvi rolleyes.gif unsure.gif
Margith
CITAT (Felix matte @ 16-03-2005, 21:36)
CITAT (estet @ 16-03-2005, 21:02)
& svärmor fick en gungstol i björk som hon alltid har önskat sig.

Liviöjärvi rolleyes.gif unsure.gif

Ja det hoppas jag verkligen! För då fick svärmor en fin gungstol! biggrin.gif biggrin.gif
estet
Jadå, vi (jag) letade länge efter den finaste! Självklart i björk också inte furu. Sambon hämtade den och jag kommer ihåg att det var i Tornedalen firman låg. smile.gif
fruberglund
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-03-2005, 20:25)
Eller varför inte ta i 'ordentligt' och ge henne en rejäl bit regnskog smile.gif

Så här står det på en sida jag hittade på nätet:

REGNSKOG ÄR EN FIN PRESENT!!! Varför inte skänka en bit regnskog till någon du tycker om? Det är en present som verkligen växer så det knakar! Vi skriver ut certifikatet i det namn du önskar.
För 80 kr friköper du 1000 kvadratmeter; för 400 kr friköper du en hel fotbollsplan, för 800 kr en hektar!

Länk till Rädda Barnens Regnskog

Fin tanke, det finns väl nåt som heter Vi-skogen också, är inte det också nåt ställe där man köper ett träd som planteras.

Vi-skogen

Jag önskar mig en flaggstång i 30-årspresent och jag heter också Lena smile.gif
Kajsa
En dyr Felco sekatör, varar länge.

Stora lyxkrukor för utomhus, kanske med en stamros, stiligt!

Köp ovanliga samlarväxter, och i vår
småplantor av en massa pelargoner, gillar väl alla.

Höga vackra järnställningar för klematis/ klängväxter
inte billiga, finns många fina, med knoppar i toppen.

Det finns roliga stövlar med rosor på / låga trädgårdskor i gummi.
kristerh
Varför inte stödja den svenska gammelskogen.
hämtat från ettklickforskogen.se

Bidra till att en uråldrig tall eller björk i Årrenjarkas gammelskog kan bli uppköpt och bevarad av stiftelsen.

Prislista
1 gammal tall á 200 kr
1 gammal björk á 50 kr

Träd som present
Om du önskar inneha ett diplom för din insats skickar vi ut ett elektroniskt diplom via e-post till dig. Diplomet är en ypperlig present att ge bort till en vän, som dopgåva, födelsedagspresent eller till någon annan högtid.

Räkna med att det tar 1 vecka innan diplomet är dig tillhanda efter det att inbetalningen är gjord.
krister
mulle
En av mina trädgårdsälskande bekanta önskade sig ett presentkort till en handelsträdgård och det tänker jag själv också önska mig!
Mulle
Betty
Presentkort till handelträdgården är en perfekt present! Jag fick ett sånt för några år sedan, den bästa present jag fått sen vi skaffade trädgård! wub.gif Önskar mig ett sånt presentkort varje år sen dess... sleep.gif
160kvm stort hus
Varför inte en vingård?
Eller en bit av en vingård iallafall... Om personen i fråga tycker om att resa.

Tänk att få resa till tex frankrike och hjälpa till att skörda dina egna druvor som sen ska bli ditt eget vin..

Mvh G
ejjan
Tack så mycket för alla tips. wub.gif
Vi-skog har jag gett bort som julklapp till mina äldsta släktingar som inte tycket att de behöver samla på sig mer, det har varit uppskattat.

Ska försöka leta upp den där Lena-fuchian, det vore skoj! rolleyes.gif
estet
wexthuset.com har den...Jättefin.
Kakaduan
Mycket bra tips ovan!

Andra förslag är sådant som man kanske inte kommer att tänka på direkt: ett fint fågelbord (om man är händig och gör själv kan man kopiera deras eget hus), lyktor för värmeljus att sticka ner i marken eller hänga i träd, hängmatta med tillhörande korg innehållande tex vin och fina glas samt en kudde och fin pläd, etc, etc...

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon