Full version: Rhododendron
gnejs
Hej, här kommer min första fråga.
Kan någon säja mej varför vissa rhododendron inte blommar, speciellt inte frösådda. rolleyes.gif
kristerh
Vet inte så mycket om just frösådda men kan det vara så att de har haft det torrt när de satte sina knoppanlag wink.gif det gör de året innan blomningen,
de bildar de knoppar som skall blomma året efter tidigt på hösten, och har de det torrt så bildas inga eller få knoppar sleep.gif
så se till att de får mycket vatten i år så kanske du får blomning nästa år.
krister
gnejs
Tack KristerH
De har aldrig blommat under de 10-15 år jag haft dem, trots att de växer invid ett kärr med 3-4 meter djupt med torvmull. Övriga rhododendron blommar rikligt och får ca 30 cm långa. kraftiga skott. Kan de möjligen blivit sterila bastarder?
kristerh
CITAT (gnejs @ 17-03-2005, 20:03)
Tack KristerH
De har aldrig blommat under de 10-15 år jag haft dem, trots att de växer invid ett kärr med 3-4 meter djupt med torvmull. Övriga rhododendron blommar rikligt och får ca 30 cm långa. kraftiga skott. Kan de möjligen blivit sterila bastarder?

Inte en aaning, har de inte blommat på 15 år wink.gif de kanske har det för bra, vissa plantor vill lida lite för att blomma ordentligt wink.gif
finns det ingen rododendronförening du kan fråga unsure.gif
krister
violina
Jag blev precis medlem för att kunna tala om att i det senaste numret av "allt om trädgård" kan man läsa om en dam som sått rhododendron. Det kan visst ta ända upp till 20 år innan det kommer blommor.
Så tålamod. Snart. biggrin.gif
Christer i Falköping
Ja, du måste ha tålamod med de frösådda. Nu är du allt för ivrig, det har ju bara gått 15 år laugh.gif
Vissa arter/sorter blommar betydligt snabbare, framförallt Azaleorna har jag hört är kvickare.
Christer.
gnejs
Tack Christer, kristerh och Violina m. fl.
Jag får ge mej till tåls, även om jag börjar bli gammal. tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon