Keya
Just hemkommen från veckans körövning.Älskar att sjunga i kör men det känns som att kasta bort tid att sjunga upp en hel halvtimme för att sen sjunga i en timme. Trodde jag var ensam om att tycka detta tills jag såg Svante Turesson och viktoria Tolstoj på Tv som berättade att dom inte var mycket för detta uppsjungande.
*Felix matte*
Nämen det är väl alldeles för lång tid att kasta bort...tycker jag.
rolleyes.gif smile.gif
Lilla Selma
Jo, visst är det trist med uppsjungningsövningar - men det gör nytta! rolleyes.gif wub.gif

En halvtimma låter dock väl ambitiöst - hälften vore kanske mer lagom, och fullt tillräckligt! Men pröva att börja sjunga på "riktigt" utan att ha sjungit upp - det är verkligen skillnad! smile.gif

Hälsar alt-Selma
Monica M zon 4
Håller med Selma! En kvart borde räcka! Det går ju att göra uppsjungningarna lite roligare. Det beror ju lite på vad man sjunger. Men visst behöver man sjunga upp innan man börjar på riktigt!

Å visst är körsång härligt. Har sjungit sen jag var 4 år då jag började i Missionskyrkans barnkör. Nu är jag medlem i en sextett sen mer än 25 år. Jag är mezzosopran men vid behov sjunger jag både tenor, alt och sopran.
cinis74
Tycker också att en halvtimme låter mycket. Men som de andra också har sagt är det viktigt att mjuka upp rösten. Att börja sjunga direkt utan att värma upp tycker jag sliter väldigt mycket. Ta tillvara på uppsjungningen och koncentrera dig på dig själv och din röst. Ju mer man mjukar upp desto lättare går det att sjunga sen.

Har sjungit i kör sedan jag var 5 år och sjunger fortfarande 25 år senare. Piper på som 1:a sopran men klarar att sjunga ända ner till 2:a alten.

//Cina som har konsert till helgen (Faurés Requiem)
Tirre
Vad kul att det finns ett gäng körsångare här också!
smile.gif

Ja, uppsjungningen kan vara tråååååkig!
Men ... den kan också vara väldigt rolig - det beror påvilka övningar man gör, tycker jag.

Och en halvtimme är ett MÅSTE, tycker jag! Ska man verkligen få igång rösten ordentligt och inte slita på stämbanden under resten av körövningen - som jag antar håller på minst ytterligare 1 timme (annars är 1/2 timmes uppsjungning väldigt ambitiöst, ja!), så är det JÄTTEJÄTTEJÄTTEviktigt att vara ordentligt mjuk i detta "instrument" som stämbanden ju är!

Man skulle ju inte sätta igång och öva på en fiol t ex om den inte var ordentligt stämd, bara för att det tog lång tid att stämma den ordentligt?!

Utnyttja istället uppsjungningen till att upptäcka din röst och vad den klarar! Försök hänga med ytterligare ett snäpp högre upp eller lägre ner i skalorna, än du brukar och känn efter om du tror att lite mer "uppmjukning" kanske kan ge dig ytterligare någon ton i ditt register! Ta övningarna som en utmaning och som det hjälpmedel de är!

Som Cina och Monica här skriver att de kan sjunga olika stämmor vid behov - det fixar man inte om man inte tar hand om sin röst!

Det många felaktigt tror om uppsjungningsövningar är att om man t ex är sopran, så behöver man bara joxa runt på höga toner och sjunger därför bara upp med skalor som går uppåt. MEN! För att man ska nå höjderna utan ansträngning så måste man också vara ORDENTLIGT uppsjungen neråt! Det är ju som stretchning av stämbanden - man måste töja dem åt båda hållen för att de ska kunna ge sitt bästa. Och då tar det ju dubbelt så lång tid... tyvärr! wink.gif

Be din körledare variera övningarna istället, så kanske det blir lite roligare!
Sjung på!

// Tirre - 1:a-sopran sedan 23 år.
Lilla Selma
CITAT (cinis74 @ 17-03-2005, 15:46)
//Cina som har konsert till helgen (Faurés Requiem)

Kul Cina! Jag har också varit med om att sjunga den - i Vadstena Klosterkyrka - det var en rysare!! wub.gif rolleyes.gif

Lycka till!

Hälsar En Selma som nog håller på att bli dunderförkyld. wacko.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon