Vad kul att det finns ett gäng körsångare här också!

Ja, uppsjungningen kan vara tråååååkig!
Men ... den kan också vara väldigt rolig - det beror påvilka övningar man gör, tycker jag.
Och en halvtimme är ett MÅSTE, tycker jag! Ska man verkligen få igång rösten ordentligt och inte slita på stämbanden under resten av körövningen - som jag antar håller på minst ytterligare 1 timme (annars är 1/2 timmes uppsjungning väldigt ambitiöst, ja!), så är det JÄTTEJÄTTEJÄTTEviktigt att vara ordentligt mjuk i detta "instrument" som stämbanden ju är!
Man skulle ju inte sätta igång och öva på en fiol t ex om den inte var ordentligt stämd, bara för att det tog lång tid att stämma den ordentligt?!
Utnyttja istället uppsjungningen till att upptäcka din röst och vad den klarar! Försök hänga med ytterligare ett snäpp högre upp eller lägre ner i skalorna, än du brukar och känn efter om du tror att lite mer "uppmjukning" kanske kan ge dig ytterligare någon ton i ditt register! Ta övningarna som en utmaning och som det hjälpmedel de är!
Som Cina och Monica här skriver att de kan sjunga olika stämmor vid behov - det fixar man inte om man inte tar hand om sin röst!
Det många felaktigt tror om uppsjungningsövningar är att om man t ex är sopran, så behöver man bara joxa runt på höga toner och sjunger därför bara upp med skalor som går uppåt. MEN! För att man ska nå höjderna utan ansträngning så måste man också vara ORDENTLIGT uppsjungen neråt! Det är ju som stretchning av stämbanden - man måste töja dem åt båda hållen för att de ska kunna ge sitt bästa. Och då tar det ju dubbelt så lång tid... tyvärr!

Be din körledare variera övningarna istället, så kanske det blir lite roligare!
Sjung på!
// Tirre - 1:a-sopran sedan 23 år.