svanqvistj
Hej!

Har beskurit och planerat om mina två vita änglatrumpeter som jag drev upp från frö i fjol, och de har tagit sig jättefint. Tyvärr såg jag i går att de nya bladen var fulla med halvt genomskinliga ägg samt något som såg ut som vita flugor. De har aldrig haft ohyra tidigare.

Tål änglatrumpenten besprutning med mitt universal-ohyramedel vatten, såpa och rödsprit eller finns det andra bättre metoder. Vill ha bort dem så fort som möjligt så att de inte "smittar" ner mina andra vinterförvarade blommor.

Nettan
Agger
Jag sprutade mina med vanlig Pyrex när dom fick spinn. Inga problem alls.

Är det vita flygare dina fått då? Dom gillar ju änglar.
Helen i Piteå Zon 5
Jag använder Provadopinnar som jag trycker ner i jorden till mina, det håller bort det mesta. /Helen
svanqvistj
Det är säkert vita flygare. Det ser ut som samma ohyra jag fick på min klätterros i somras, och det var vita flygare. Klarar dom Pyrex klarar dom nog min hemmablandning. Provadopinnar har jag aldrig prövat. Det låter smidigt och bra. Kan man köpa dom i vanliga mataffärer eller är det hos blomsterhandeln man hittar dem?
Nettan
Betty
HÄR kan du läsa mer om vita flygare/mjöllöss.
kerstin z5-6
såpsprit har ingen bra effekt mot vita flygare -ta provadopinnar -de finns i vanlig välsorterad livsmedelsbutik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon