Full version: Örter...
Olivia
Är ingen van "odlare", men har köpt en del frön. Har köpt oregano, basilika, timjan och rosmarin. Det jag funderar över är om ett frö blir en planta eller bör man ha flera frön för att få en fin planta?
KURT
Det beror på vätsättet för de olika växterna. Ett basilikafrö ger en planta som ger många blad, likaså ger ett rosmarinfrö en planta. Men för timjan så måste man ha många plantor för att få ihop blad.
Olivia
Tack för svaret, då vet jag!
noora
Rent tekniskt blir det alltid en planta av ett frö :-) Jag förstår vad du menar i alla fall - du vill ha en snygg "tuva" av örten hellre än enstaka stjälkar.

Oregano och basilika kan sås gärna i grupp. Oregano är flerårig och sprider sig via rotskott. Basilika är ettårigt.

Timjan blir med tiden en ganska stor buske, men det tar flera år så om du vill ha mycket timjan redan i år kan du så fröerna tätt. Med tiden får du gallra plantorna.

Rosmarin blir en buske, så den ska du så en (eller två, och sedan gallra bort den sämsta) i varje kruka (den ska övervintras inomhus). Rosmarin växer rätt långsamt. När jag sådde rosmarin från frö kunde jag inte skörda något första året för då skulle det knappt ha blivit något kvar... Men det blev en väldigt fin buske efter ett par år!
DanielG
Jg köpte en liten rosmarin buske i en 1 L kruka, men dessvärre stod skötselråden på tyska, men jag tror det stod bla. att den skulle stå i sol & den blir 1 meter hög, stämmer detta? Hur stor ska den bli innan man omplanterar om den & hur stor kruka ska jag omplantera den i?
DanielG
Jag kom på en fråga till, när man ska ta & använda "barren" ska man bara ta av "barren" & låta själken vara eller ska man klippa av hela själken?

Mvh Daniel
Fenja
Klipp av en kvist och ta av bladen och använd dessa. Men i soppor och grytor kan du låta hela grenen koka med och ta bot den innan servering.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (DanielG @ 02-04-2005, 14:21)
Jg köpte en liten rosmarin buske i en 1 L kruka, men dessvärre stod skötselråden på tyska, men jag tror det stod bla. att den skulle stå i sol & den blir 1 meter hög, stämmer detta? Hur stor ska den bli innan man omplanterar om den & hur stor kruka ska jag omplantera den i?

När rosmarinen ser ut att ha lite för liten kruka flyttar man över den i något störe kruka och så håller man på så. Rosmarin brukar jag ha otur med när det gäller övervintring, den brukar inte gilla övervintring inomhus och den verkar inte klara av att övervintra utomhus hos mig. Jag testade i kallväxthus i år och rosmarinen var grön och fin tills kylan slog till nu ser den ganska brun ut, har jag tur finns det liv strax ovan jordkanten.

Hur man använder växten i matlagning beror på vilken maträtt det är, man kan använda hela kvistar, man kan även använda hackade eller mosade blad.
DanielG
ok då vet jag, tack Fenja & Åsa för dom svaren!

Mvh Daniel
noora
Rosmarin tål inte många minusgrader. Det kan vara därför den är svår att övervintra utomhus :-)

Jag har haft problem med övervintring inne i rumsvärme också, då den har torkat lätt :-/ I år verkar det som att jag har lyckats i alla fall, trots ett angrepp av löss tidigare i år...
DanielG
Hej igen!
Jag börjar få lite problem med min lilla rosmarin buske, den börjar se ledsen ut, en del av barren har "svartnat" & busken slokar, jag vattnar nästan varje dag, den står i söderläge, vad gör jag för fel`? vattnar jag för mycket eller för lite? står den för i för mycket sol? Alla tips om rosmarin är välkommet!

Mvh Daniel
lisselbo
Har du den i rumstemperatur?
Den torkar lätt om den står så.
Jag köpte en Rosmarin i kruka för drygt en månad se´n, den står i ett fönster i ett rum som håller ungefär 14-16 grader. Får vatten när jordytan känns torr. Den mår jättebra och är hur grön som helst.
Testa att ha den lite svalare men helst inte under 10 grader.
mvh Marie
DanielG
Tack för svaret, ja den står rumstemperatur men har ställt den i det svalaste rummet nu men där kommer tyvärr ingen sol åt, får se om den trivs bättre nu, annars är det svårt att få svalare eftersom jag bor i lägenhet som är i söderläge.

Mvh Daniel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon