fleischer
17-03-2005, 15:25
hej!
jag undrar vad ni använder för lysrör för fröerna/småplantorna, men framför allt var man köper dem och vad de kostar? Jag har kikat i blomaffärer, där finns inget, samt på Coop, där finns bara vanliga lysrör. Tacksam för hjälp, nu blir det lite basilika, tomater, jordgubbar med mera från frön...
TeliaNet
17-03-2005, 15:38
kolla min signatur.
de finns på elaffären
fleischer
17-03-2005, 15:40
kollade, och tackar. Har kollat efter armaturer på jula, biltema, claes olsson, och hittar dock inga så billga som 100 kr...
En följdfråga.. vill inte ha fröerna i huset.. om jag sätter ett element i en annars mörk källare, får ca 18 grader och massa ljus från lysrör, kan det då duga?
omvänt, i huset är det ca 20 grader.. med lysrören ökar det säkert nån grad, säg att det totalt blir 22-23 grader med massa ljus från fullfärgsrör som du rekomenderar.. är det då för varmt?
TeliaNet
17-03-2005, 15:53
i källaren bör du ha dem när de kommit upp.
ett annat rör som funkar bra är osram 965 eller 950 och TLD 965 eller 950 graphica pro.
köp en beg armatur, annars finns en del billiga som är okompenserade vilket gör att de blir dyra i drift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.