lagu2653
Var kan man få tag i genomskinliga plastsäckar, så stora som möjligt? Jag tänkte ha det till rosenkallor. Jag märkte att när jag ordnande med 100% luftfuktighet så trivdes de bra och frodades. Men när den höga luftfuktigheten försvann så mådde de allt sämre och sämre. Detsamma gällde för min fredskalla.

/Lars
Dzad
Tycker det samma gäller för citrusplantorna mina... Växer mycket bättre och mår bättre de med plastpåse på.
Fast kan bero på att det börjat med plastpåse på allihopa och att de andra sen tvingas sakta vänja sig med den nya fuktigheten...
Vad tros?
Christer i Falköping
Om du så sakteliga gör små hål i dina plastpåsar Dzad, så vänjer den sig vid torrare luft.
Christer.
lisselbo
Kolla med någon matbutik om dom har. Där jag jobbar så har vi relativt genomskinliga säckar till pantmaskinerna. Säckarna är i storlek som svarta sopsäckar, 125 liter.
Fenja
Byggvaruhusen brukar ha stora rullar med genomskinligaplastsäckar som man kan köpa.
Mvh
Fenja
lagu2653
Jag har fått tag i några plastsjok från Bauhaus. Sådana som lastpallarna (med last) kommer insvepta i. Går dessa bra att använda? De ser bra ut nu men jag vet inte om de bryts ner med tiden.

/Lars
Dzad
Ja, har gjort det Christer, men tycker ändå att de med plast på mår bättre och växer bättre.
Christer i Falköping
Har du väldigt torr luft inomhus? Om du har dem ovanför ett element kan det bli väldigt torr luft för dem. Kan du kanske fixa så att det blir lite fuktigare luft runt dem?
Christer.
Dzad
Hmm. Bra fråga. smile.gif
Ingen aning... tror nog det är ganska normaltorr luft.
Har nog inte ovanför element.

När är det som fuktigast i husen då? Vilken årstid? Eller finns det nån skillnad?
wolkenkrabber
om du vill höja luftfuktigheten kan du ställa fat eller mås skålar med vatten på fönsterbränad ovanför de varma elemented, värmen får vatten at att avdunsta o så har man fuktigare luft wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon