Full version: Vad behövs -
amaira
Visum är väl borttaget numera, eller?
Pass behövs ju, den här nya varianten. Men annars? Vad är det som behövs?

Undrar amaria.
Castea
Visum tror jag fortfarande behövs vid resa till USA: Information

När jag var i USA senast så stämplades visum-tillståndet i passet. Man fick skicka sitt pass till Amerikanska Ambassaden i Stockholm. Vet inte om samma rutiner gäller fortfarande.

Ring och hör med ambassaden!

Efter attentaten har rigorösa passkontroller nu införts. De tar kort och fingeravtryck på alla inresande. huh.gif
Caprice
Hittade den här infon:

Information om USA:s krav på maskinläsbara pass fr.o.m. den 26 oktober 2004

Sedan tidigare gäller att svensk medborgare kan resa till USA som turist under högst 90 dagar utan visum enligt det s.k. Visa Waiver Programme (VWP). Fr.o.m. den 26 oktober 2004 införs krav på att den resande måste ha ett maskinläsbart pass för att beviljas inresa till USA utan visum. För kännedom informeras om att den amerikanska gränskontrollen redan från den 30 september kommer att scanna och lagra två fingeravtryck från varje in- och utresande. Efter möte med företrädare för Amerikanska ambassaden i Stockholm och Utrikesdepartementet lämnas följande förtydligande.

Inget visum krävs
• Svenskt s.k. EU-pass med vinröd pärmsida (samtliga är maskinläsbara)
• Svenskt pass med blå pärmsida, utfärdat av polismyndighet, som har två tryckta rader med bl.a. namn och siffror längst ner på personsidan

Visum krävs
• Svenskt pass med blå pärmsida, utfärdat av utlandsmyndighet, som saknar de tryckta två raderna längst ner på personsidan
• Provisoriskt pass

Allmänt gäller att pass skall vara oskadat och får t.ex. inte vara försett med egna anteckningar på sidorna avsedda för in- och utresestämplar. Observera att möjligheten till omedelbar resa till USA med provisoriskt pass bortfaller fr.o.m. rubricerat datum.

Att ansöka om nytt pass är billigare och går fortare än att ansöka om visum.

Hittade infon här

Caprice
ninnisky
CITAT (amaira @ 17-03-2005, 18:51)
Visum är väl borttaget numera, eller?
Pass behövs ju, den här nya varianten. Men annars? Vad är det som behövs?

Undrar amaria.

Det behövs inget mer än ett pass av den "nya röda modellen" som ska vara giltigt minst 6 månader efter din tillbakaresa. Visum är borttaget, men under flygningen till USA får man fylla i ett formular med persondata, vart, varför och hur länge man stannar. Detta formulär, som delas ut av flygpersonalen, tar sedan passkontrollen och registrerar mycket noggrant, tar ett foto och ett fingeravtryck/pekfinger. Med andra ord det kan ta lång tid i passkontrollen. Vid minsta fel - som jag råkade göra med att skriva efternamn och förnamn på samma rad - finns ingen förståelse utan man måste fylla i ett nytt formulär och stå i kö en gång till sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif

Kontrollen vid hemresan är inget kul den heller sad.gif sad.gif
Eftersom jag har ett knäskydd med metallskena som inte gick igenom metalldetektorn kollade man allt mitt handbagage mycket mycket noggrant. Plockade upp allt på bordet och då menar jag verkligen allt.

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

jag reste i förra veckan så sedan dess har nog inget ändrats.
amaira
Tusen tack för snabba svar wub.gif wub.gif !!
Caprice
Amaira..!

Vart och när ska du..? sleep.gif
Hur...?
Varför då..?
Med vem..?
Hur länge..?

laugh.gif tongue.gif

Caprice
Kakaduan
Jag åker ofta till USA! Hoppas du får lika trevlig där som jag brukar ha det!

Om du går in på www.swansons.se kan du hitta massor av bra information. Där står allt om pass, etc. Även om man inte reser med just dem kan man hitta en del bra info där. Vissa gamla blå pass fungerar ett tag till.

Det är som det står ovan. Man söker inte om visum i förväg, utan får blanketter på flygplanet. Flygvärdinnorna vet hur man fyller i. När man ska ut genom tullen får man visa passet och pappren man fyllt i samt bli fotad och sätta fingret på en optisk läsplatta så att de får fingeravtryck. Det går fort.

Kakaduan
amaira
CITAT (Caprice @ 17-03-2005, 20:01)
Amaira..!

Vart och när ska du..?  -_-
Hur...?
Varför då..?
Med vem..?
Hur länge..?

laugh.gif   tongue.gif

Caprice

Inte alls tongue.gif .

Jag frågar å någon annans vägnar.

Jag fortsätter att sitta här under min korkek och lukta på blommorna...
Eller...kanske är jag mamma Ferdinand?

Tack Kakaduan också!!

wub.gif
kristerh
Man behöver dollars oxså biggrin.gif laugh.gif
krister
amaira
Tack Krister laugh.gif .

Vad är skillnaden mellan att boka resan via ett resebolag, och att själv köpa en flygbiljett?

Vistelsen i Usa är ordnad, och någon möter.
Zanna
Ta med mycket pengar och tomma resväskor biggrin.gif

Jag har köpt fina fotoalbum när jag varit i USA - förutom kläder (jeans på billiga försäljningsställen), godis, godsaker och så beef jerky som jag äääälskar (torkat kött).

Hade tänkt åka till USA i sommar/höst men nu lutar det år en resa till Japan.

Trevlig resa! Vart ska du förresten?
Caprice
Det är oftast billigare att köpa biljetten själv..
Det är ju där resebolaen gör sin förtjänst..

Å andra sidan kan de ha kontakter som gör att de har bra deals..

Mao: Kolla runt och jämför priser..!

Caprice
Zanna
CITAT (Caprice @ 18-03-2005, 11:56)
Det är oftast billigare att köpa biljetten själv..
Det är ju där resebolaen gör sin förtjänst..

Å andra sidan kan de ha kontakter som gör att de har bra deals..

Mao: Kolla runt och jämför priser..!

Caprice

En person på företaget som reser till USA berättade att hans kompis i USA köpt biljett åt honom och det blev mycket billigare. Jag kollade själv denna möjlhet när jag skulle till USA en gång men då vill jag minnas att jag hade varit tvungen att hämta ut biljetten i USA.
ninnisky
kolla gärna lite på
http://www.mrjet.se/?tduid=f9a729bc66a0cd0...b98760e3f17c7c0

dom brukar ha priser från samtliga flygbolag.

Åkte själv nyss med Lufthansa (byte enbart Frankfurt) och betalade
ca 3 900 till New York. Det var ett ganska bekvämt flyg. Tror dock att detta erbjudande var tidsbegränsat.
GoSatta
Själv bokar jag alltid med www.bigtravel.se

efter många års av sökande precis över allt har jag kommit fram till att dom oftast (dock inte alltid) har dom lägsta priserna.
Kakaduan
Jag har alltid hittat lägst pris på www.travelstart.se eller bokat direkt på bolagens hemsidor. Har bokat Washington (KLM) via travelstart och New York via Icelandairs respektive SAS egna hemsidor. Hotell har jag kollat mycket och aldrig hittat någon som ligger billigare än www.hotels.com

Tips för bra pris på flyg/hotellpaket är www.resfeber.se

Kakaduan
amaira
Tack en gång till!!!
wub.gif wub.gif wub.gif
Exotic
Här kommer några till ang USA....

FlygCentrum

Torget.se

Bra & ha sida
amaira
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon