carren
Hallå! Det är ju för det mesta härligt att ha skogen som granne. Förutom då att rådjuren frestar på grannsämjan genom att äta upp allt de kommer åt. Den Mme Boll jag planterade i höstas tex: Bara några centimeterkorta stumpar kvar. Däremot så går de aldrig på raden av okända pimpinellrosor. Våra 2 meter höga Flammentantz klarar sig också bra från skövlingarna. Dessa rosor är ju fullvuxna och åtminstone pimpinellerna är riktigt taggiga.

Är det så att rådjuren håller sig ifrån sådant som sticks och att jag alltså kan hoppas på att få ha mina rosbebisar ifred när de växt till sig?
kristerh
Jo de undviker taggiga rosor, däremot smaskar de gärna i sig de nya skotten som inte hunnit tagga tillsig wink.gif
krister
zaaritha
Instämmer med kristerh.
amaira
Rådjur är finsmakare, och örtätare. Alltså inte gräs eller gamla sega blad.
Späda, fina mjälla skott, eller extra saftiga läckerheter.

De äter lite här och lite där - och så tar de lite till av favoriterna, som ofta brukar sammanfalla med ägarens smak rolleyes.gif .

De växter som vi sköter om extra mycket, och vattnar och "bryr oss" blir ju verkliga delikatesser, ur rådjurssynpunkt.
MB1965
de rensar knoppar och skott på mina rosor ibland- oavsett taggighet sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon