Full version: Fuktighetsmätare
åsgård
I somras köpte jag en sk. fuktighetsmätare på Plantagen. Finns ju litet här och var förstås.
I några veckor så fungerade den så där. Rengjorde spetsen enligt konstens alla regler. Efter dessa veckor så fungerade den inte alls.
Vilken erfarenhet har ni av denna mätare, och finns det på marknaden någon annan typ som funkar bättre.

MVH Kenneth
*Felix matte*
Är det en sån som man kollar fukten i t.ex krukväxter?
En sån har jag haft i många år, grabben har fått ta över och den har funkat bra så vitt jag vet. Köpte den via ICA kuriren nån gång i slutet av åttitalet.
Susenane
Köpte för ett tag sen en Fuktighetsmätare via Hagmanns hemsida. www.hagmanns.se

Den funkar utmärkt tummenupp.gif
Den ser ut som en penna och den är lätt att sticka ner i jorden eller va man nu planterat i.
Själv har jag planterat alla mina växter i pimpsten som jag tycker e det absolut bästa.
Det sitter en liten lampa på mätaren som indikerar om det är mycket fuktigt eller inte alls.
Man får bara vara noga med att torka av toppen där sensorn sitter mellan växterna man kollar.

Jag kollar mina växter regelbundet och det visa sig att jag inte alls behöver vattna så mycket och ofta som jag tror.

Tro det eller ej.....sedan jag köpte den har jag inte behövt kasta några av min blommor rolleyes.gif

Kan rekommendera denna varmt.

www.hagmanns.se

Har inte sett den ute i handeln än.....
Monica M zon 4
Jag köpte en på Willab förra året. Tyckte den funkade bra. Jag odlar allt i spänner och krukor i växthuset och det var bra att kolla fuktigheten en bit ner i krukorna med den. smile.gif
Boxer
Tycker att den är jättebra till stora krukor tummenupp.gif

De små krukorna lyfter jag istället, för att känna tyngden. Det går snabbare.
blomkronan
Absolut det bästa jag har skaffat!! utan den skulle jag inte ha så mycke växter biggrin.gif
Innan jag hade den så vattna jag ihjäl hur mycke som hälst!!! eller så torka dom bort...
Jag har oxå den som finns på plantagen, jag är inne på nr 2...
Jag klanta mig med nr 1, lätt den sitta kvar i en kruka... då gick den sönder. Nr 1 hade jag i många år, nr 2 är bara några månader gamal, men den fungerar bra smile.gif

åsgård Har du kvar kvittot? då kan du nog få en ny av butiken du köpte den på.
renate
JAg tror inte man får en ny fuktmätare efter 4 år.Köp en ny istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon