Full version: Tosca!
Kathy
Ikväll har jag och min man varit på Operan och sett "Tosca".
Vi fick biljetterna i julklapp av min mans morbror.

Jag har aldrig varit på Operan, så det var med spänd förväntan som jag gick dit.
Vi hade väldigt bra platser, bänkrad 9, mitt i.

Föreställningen blev en upplevelse som gick utanpå det mesta!
Fantastiska sångare, otroligt vackra kläder och enorm scendekor.

Jag är såld!!:wub:

Jag såg att "Barberaren i Sevilla" snart har preimär på Operan...ska försöka få biljetter dit. wub.gif
renate
Att går på operan är en upplevelse,Tosca är en vacker opera underbar musik
Betty
Wow, så kul! smile.gif Har själv aldrig varit på någon opera men kan tänka mig att det var en trevlig upplevelse.
pyrola
Ja, Tosca är fantastisk och det är barberaren i Sevilla också.
Jag rekommenderar verkligen att gå och se de klassiska operaföreställningarna.
En som verkligen fastnade hos mig var fantomen på operan. Den var rent förtrollande. wub.gif
Kathy
CITAT (pyrola @ 17-03-2005, 23:43)
En som verkligen fastnade hos mig var fantomen på operan. Den var rent förtrollande. wub.gif

Jaaa..."Phantom of the Opera".... wub.gif
Den såg jag, då den gick på Oscars.
Fast...var det inte mer en musical?
lotta_
CITAT (Betty @ 17-03-2005, 23:42)
Wow, så kul! smile.gif Har själv aldrig varit på någon opera men kan tänka mig att det var en trevlig upplevelse.

Jag har inte heller varit på en opera. Har hört att antingen hatar man det eller så älskar man det. Har lite svårt att tro att jag skulle tillhöra dem som älskar opera, men det vore kul att testa. smile.gif
ninnisky
En som verkligen fastnade hos mig var fantomen på operan. Den var rent förtrollande.  :wub:

Kan bara hålla med - det är underbara operor wub.gif wub.gif

Fantomen tillhör också en av mina favoriter. Fast det är väl en musical! Såg den för ett antal år sedan i London i en fantastisk uppsättning - och en uppsättning gör verkligen oerhört mycket. Den föreställningen tänker jag ofta på med lycka.
Har däremot en gång sett Tosca på Operan i Göteborg. Det var under en period då man envisades med att ha trista dekorer med ett fåtal byten. Vi hade dessförinnan ätit en god grekisk middag med vin...... och kunde, pinsamt nog, knappast hålla oss vakna unsure.gif unsure.gif
Trots detta tycker väldigt mycket om Tosca
Kathy
CITAT (ninnisky @ 18-03-2005, 00:18)
En som verkligen fastnade hos mig var fantomen på operan. Den var rent förtrollande.  wub.gif

Kan bara hålla med - det är underbara operor wub.gif wub.gif

Fantomen tillhör också en av mina favoriter. Fast det är väl en musical! Såg den för ett antal år sedan i London i en fantastisk uppsättning - och en uppsättning gör verkligen oerhört mycket. Den föreställningen tänker jag ofta på med lycka.
Har däremot en gång sett Tosca på Operan i Göteborg. Det var under en period då man envisades med att ha trista dekorer med ett fåtal byten. Vi hade dessförinnan ätit en god grekisk middag med vin...... och kunde, pinsamt nog, knappast hålla oss vakna unsure.gif unsure.gif
Trots detta tycker väldigt mycket om Tosca

De hade tre dekorbyten igår.
Första akten utspelades i kyrkan, den andra akten på Scarpias rum och den sista akten på kastellets tak i gryningen (otrolig ljussättning med stjärnhimmel och gryning wub.gif ).

Att se "Phantom of the Opera" i London måste ju vara en riktig höjdare! rolleyes.gif

Drömmen är att åka till London och gå på någon musical. wub.gif
Castea
Har aldrig varit på operan, men skulle också kunna tänka mig det. Gärna Wagners "Parsifal". Har den på cd, det är så vacker musik.

Första gången på operan.... får mig att tänka på när Cher blir utbjuden till Metropolitan av Nicolas Cage i filmen "Mångalen". Eller Julia Roberts i "Pretty Woman". rolleyes.gif

"Phantom of the Opera" räknar jag som musikal. Såg den 2 ggr på Oscars. Har sett "Miss Saigon" i London också. Alldeles fantastiskt! Peter Jöback i en av huvudrollerna. Och alla scenbyten! För mig som sysslar med amatörteater var det sanslöst! Ett enda scenbyte i "Miss Saigon" var ju som hela budgeten för en hel amatörteateruppsättning!
Kathy
Ja...jag kom också att tänka på Julia Roberts i "Pretty Woman" när jag satt i salongen igår kväll.
För det var precis så vackert som hon upplevde det i den filmen. wub.gif wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Jag har varit på två operaföreställningar då de gästspelat här i stan... fantastisk upplevelse...hundra ggr bättre än att se det på tv. biggrin.gif

drygt tre timmar (inkl paus) gick alldeles för fort. sad.gif
*Eko*
Tosca

Puccinis ALLA operor är underbara! Hans musik är underbart! Den som kan gå från en Pucciniföreställning oberörd är en robot eller så har ensemblen totalsjabbat föreställningen, dock torde man inte kunna undkomma musikens skönhet ändå....
Jag har sett både Tosca och Madame Butterfly åtskilliga gånger!!! Och alltid alltid njutit av dem
Den som ännu inte bekantat sig med opera rekommenderas dessa varmt! wub.gif wub.gif wub.gif
Heddas matte
Madame Butterfly! biggrin.gif wub.gif smile.gif
pyrola
En som verkligen fastnade hos mig var fantomen på operan. Den var rent förtrollande.  :wub:

Det är riktigt att fantomen på operan är en musical biggrin.gif

Jag trodde att jag skrev en hel mening om musicaler, jag förstår inte vart den tog vägen sad.gif

Suck! teknikens under... blink.gif
Kathy
CITAT (pyrola @ 18-03-2005, 11:46)
Det är riktigt att fantomen på operan är en musical biggrin.gif

Jag trodde att jag skrev en hel mening om musicaler, jag förstår inte vart den tog vägen sad.gif

Suck! teknikens under... blink.gif

Asch... biggrin.gif du fick iaf fram att Fantomen på operan är bra - och det är vi ju flera som instämmer! wub.gif
ninnisky
CITAT (Heddas matte @ 18-03-2005, 11:41)
Madame Butterfly! biggrin.gif  :wub:  :)

Miss Saigon (musical) baseras på handlingen i Madame Butterfly - men musiken är naturligtvis inte densamma.
Såg Miss S i Göteborg härförleden - sådär.... sleep.gif sleep.gif men ändå kul att ha sett den!
Kakaduan
Men då ska ni som fått blodad tand prova att gå ett steg till mot ytterligare en upplevelse: boka biljett på Drottningholms slottsteater! Ta ångbåten från stadshuskajen och se en "gammal" opera där! Det är en häftig upplevelse att se Mozart (till exempel) i 1700-talsmiljö. Passa också på att gå en guidad visning innan, så får ni ut mycket mer av föreställningen!

Kakaduan

http://www.drottningholmsslottsteater.dtm.se/
Kathy
CITAT (Kakaduan @ 18-03-2005, 15:18)
Men då ska ni som fått blodad tand prova att gå ett steg till mot ytterligare en upplevelse: boka biljett på Drottningholms slottsteater! Ta ångbåten från stadshuskajen och se en "gammal" opera där! Det är en häftig upplevelse att se Mozart (till exempel) i 1700-talsmiljö. Passa också på att gå en guidad visning innan, så får ni ut mycket mer av föreställningen!

Kakaduan

http://www.drottningholmsslottsteater.dtm.se/

Ja... wub.gif
Drottninghomsteatern är verkligen fin.
Jag har varit där och besökt den om sommaren på just en guidad visning.
*Eko*
[QUOTE Miss Saigon (musical) baseras på handlingen i Madame Butterfly - men musiken är naturligtvis inte densamma.
Såg Miss S i Göteborg härförleden - sådär.... men ändå kul att ha sett den!
]
Miss Saigon ska visst ha varit bra! har dock inte sett det ... eller hört ...vet du vems musik???? unsure.gif
ninnisky
Miss Saigon:

Musiken är av Claude Michel Schönberg och texten av Alain Boubil.
Schönberg har också gjort musiken till Les Miserables.

Kan inte hjälpa att vi inte tyckte den var sådär jättebra. Ensemblen kändes något oengagerad den kvällen vi var där!
*Eko*
Ninninsky!

Kul att veta!!!
Tack!
Tråkigt att ni inte var belåtna....men kan en kopia slå originalet ? (M. Butterfly/Puccini?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon