Full version: Nattens drottning
Rossi
Är det någon här som har fått sin Nattens drottning att blomma? Och då menar jag verkligen Nattens drottning - Selenicereus grandiflorus. Det verkar vara många som tror att bladkaktusar, Epiphyllum, är Nattens drottning.

Jag har tre Nattens drottning men ingen är ännu så gammal så att de är blomfärdiga. Det ska väl ta en 6 år.

Hur lång tid tog det i så fall för era innan de blommade?

Jag är van vid kaktusar - har dragit upp hundratals från frön själv - men höjdpunkten för mig kommer nog att bli när mina Nattens drottningar blommar!

Om ni är i närheten av Malmö någon gång så kan jag rekommendera ett besök på Trädgårdspaletten på Kulladal. De har en gigantisk Nattens drottning och när den blommar så håller de nattöppet för besökare.
Christer i Falköping
Det tar inte bara tid, den måste ha det alldeles rätt för att blomma också. Mina är också 6år nu men jag har haft dem för kallt på vintrarna för att de ens skulle fundera på att blomma även om åldern skulle vara rätt. Men jag håller tummarna för att dina blommar snart.
Christer.
Fenja
Jag har en som är över tio år som blommar ganska snällt. Vinterförvara henne svalt så sätter hon knopp och ställ sedan i ett varmt och soligt fönster eller växthus så brukar blommorna komma.

Många förväxlar tydligen Epiphyllum oxypeltatum, som kallas Nattens Prinsessa med drottningen. För att förvirra ytterligare kallas även Selenicereus pteranthus för nattens Nattens Prinsessa.... drottningen heter Nattens drottning, Selenicereus grandiflorus.

Mvh
Fenja
Rossi
Christer! Hur kallt har du då haft dem på vintrarna?

Jag är ju som sagt van vid kaktusar och hade alla mina hundratals plantor i växthus med värmefläkt strax över nollstrecket på vintern. (De fick ull-löss för ett par år sedan så jag slängde allihopa - det var inte lönt att försöka rädda dem ....)

Mina Nattens drottningar har jag i förrådet över vintern och där är en temperatur på 8-11 plusgrader. På våren/sommaren står de i växthuset och har det soligt och gott.

Även mina Epiphyllum har jag i förrådet nu på vintern och jag upptäckte häromdagen att där är knoppar på den ena. (Första gången!)
Rossi
CITAT (Fenja @ 18-03-2005, 09:39)
Jag har en som är över tio år som blommar ganska snällt. Vinterförvara henne svalt så sätter hon knopp och ställ sedan i ett varmt och soligt fönster eller växthus så brukar blommorna komma.

Fenja! Vad kul! Har du något foto på henne? Stämmer det att blommorna doftar vanilj? Mina drottningar har som sagt 8-11 grader på vintern och sen står dem i ett soligt och varmt växthus på sommaren så jag håller tummarna!
Fenja
CITAT (Rossi @ 18-03-2005, 09:42)
CITAT (Fenja @ 18-03-2005, 09:39)

Fenja! Vad kul! Har du något foto på henne? Stämmer det att blommorna doftar vanilj? Mina drottningar har som sagt 8-11 grader på vintern och sen står dem i ett soligt och varmt växthus på sommaren så jag håller tummarna!

Blommorna doftar lite vaniljaktigt ja, men framför allt fullkomligt bedövande! Jag hade ett major breakdown på datorn för ett tag sedan och en massa bilder försvann, så jag har bara foto på henne utan blom tyvärr:

Sätt ut dina epiphyllum tidigt på våren medan det fortfarande är lite kyligt på nätterna, mina sätter då ofelbart knopp och blommar överdådigt frammåt juni, juli. Jag övervintrar dem inne i vanlig rumstemperatur. Så här såg en namnlös ut i fjol:

Jag gillar episarna skarpt och byter gärna om du är intresserad? Tyvärr är de flesta utan namn.

Mvh
Fenja
Rossi
Oj, oj, oj vilket monster hon är!!! Lika hemsk som mina egna! Ha, ha!

Tack för tipsen om Episarna! Jag har haft lite svårt för att lyckas med dem tidigare men den låga temperaturen i förrådet verkar ha gjort susen. Nu är där i alla fall knoppar på en av dem. Tror att jag har fyra eller fem. De bara står där i förrådet/garaget så jag har helt glömt bort dem under vintern. De får en skvätt vatten då och då när jag ser att jorden lämnar kruksidorna ....

De är inte så gamla än men jag byter gärna skott. När min blommar så lägger jag ut foton här på sidan så kan du väl se om det är en sort som du är intresserad av? Då kan du bara maila mig så fixar vi ett byte.

Vad använder du för jord till dina Episar?
Fenja
Jord ja... en av mina kunniga väninnor gapskrattade när jag berättade hur jag sköter mina episar och sa att ingen av dem vare sig borde leva eller blomma...
Här är ett bevis på att de lever och frodas:

Det finns flera bilder i mitt kaktusalbum också!

Jag använder billigast möjliga jord 5 eller 6 säckar för 100 kr och gödslar dem från februari till slutet av oktober med massor av flytande Blåkorn tongue.gif biggrin.gif

Mvh
Fenja
Rossi
Det var en maffig en! Tjusig! Mina är inte så stora ännu. Jag är rätt förtjust i storblommiga varianter och bladen är gigantiska på vissa av mina Episar. Det kommer bilder så småningom!
Rossi
Här kommer en bild på en av mina tre Nattens drottningar. Inte den allra bästa bilden .... Jag får återkomma med foton av bättre kvalitet framöver. Den sköna drottningen är ett riktigt monster - taggig och otymplig. Hoppas att hon snart belönar mig med en bedårande blomma!

stennie
Här kommer bilder på min när den blommade förra året, den är ca26 år gammal och förra året hade den 5 blommor...Det är som ett under när dom öppnar sig...så otroligt vackert......

Christer i Falköping
CITAT (Rossi @ 18-03-2005, 09:40)
Christer! Hur kallt har du då haft dem på vintrarna?

Jag är ju som sagt van vid kaktusar och hade alla mina hundratals plantor i växthus med värmefläkt strax över nollstrecket på vintern. (De fick ull-löss för ett par år sedan så jag slängde allihopa - det var inte lönt att försöka rädda dem ....)

Mina Nattens drottningar har jag i förrådet över vintern och där är en temperatur på 8-11 plusgrader. På våren/sommaren står de i växthuset och har det soligt och gott.

Även mina Epiphyllum har jag i förrådet nu på vintern och jag upptäckte häromdagen att där är knoppar på den ena. (Första gången!)

[QUOTE]
Mina står alldeles intill fönstret där jag inget element har inunder. Så där blir redigt kallt. Mer exakt kan jag inte säga. Eftersom de är sådana taggiga h..siken vill jag inte röra dem i onödan, taggarna sitter kvar bra i händerna biggrin.gif
Christer.
Rossi
Vilka underbara bilder Stennie! Oh, vad jag blir avundsjuk!!!! Vet du hur gammal den var första gången den blommade?

Det gäller att inte vara bortrest när den blommar.....

Ja, taggiga och jäkliga är de.... Jag kallar mina för monster! tongue.gif
stennie
Jag tror den var ca 10 år gammal, men jag hade inte något svalt ställe till den...det har jag inte nu heller men den står i ett dragit söderfönster och det verkar som en del av mina sukluenter trivs där för nästan allt som står där blommar, Aloe, kattkäft, pärlor på tråd m.m.

fönstret behöver bytas men det vill jag nästan inte tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Jag har lagt in en serie foton i mitt album som jag tog när den blommade,
där kan man se hur fort det går (titta på tiden på fotona)
Eva i Skåne
Jag tittade på dina foton Stennie och på klockslagen. Blir lite nyfiken - Hur länge dröjer det till blommorna vissnar/ sluter sig eller hur de gör?

Väldigt vackra blommor smile.gif
men aldrig att jag haft tålamod och lust att ha ett sånt taggigt monster stående i många år innan jag fick uppleva en blomma sleep.gif
stennie
Vet inte exakt...men morgonen efter så ä det över sad.gif
yla
snabbt flyktande skönhet va
o ändå finnns dom rolleyes.gif
lisselbo
Har precis sått Nattens Drottning. Kul att läsa om hur många år det tar innan den förhoppningsvis blommar sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon