Full version: Ipomeafröer
Berit
Hej!

Hur lång tid tar det för Ipomeafröer att gro?

Idag blev jag så otålig att jag var tvungen att tömma en kruka och se vad dom tagit vägen.

Satte fröerna för ca 3 veckor sedan.

Är de känsliga för temperaturväxlingar?
Tidigt på morgonen kan jag ha 12 grader i huset och på kvällen 25 grader.

Kanske jag ska kasta dem?

frågar en väntande

Berit
Lars-Olof Arvids
Mina grodde på mindre än en vecka i en kruka inne i köket. Om de är känsliga för temperaturväxlingar vet jag inte.

Olle
pisanggoreng
Oj, är det dags att så dem nu..?
Christer i Falköping
De vill ha det varmt hela tiden för att gro. Har en känsla av att 12c° är för kallt för dem. Försök att få jämnare och högre temperatur så händer det nog något skall du se.
Christer.
Christoffer
För mig har det brukat ta runt 2 veckor.
Jag brukar så de i februari för att min mor ska få en som börjar blomma
i maj när hon fyller år.
Jag har de i krukor, men lite längre ifrån fönsterkarmen, eftersom det
är något kallare där vid den tiden.
Över 20 grader låter jag de få.
Berit
3 st grodde efter någon dag. Jag hade av misstag lämnat dem i 28 graders värme. (I bastun)

De övriga 21 st satte jag under en vanlig glödlampa 60 W, så de skulle få både värme och ljus.
Är det helt fel?

Om fröerna gror kommer de att hamna under lysrör enligt Telianets rekommendationer.

Problemet är att det är så skiftande temperatur i huset natt och dag.
Fenja
Blötlägg ipomoeafröerna i fingervarmt vatten ett dygn innan sådd, mina kom upp efter tre dagar!!
Mvh
Fenja
AvalonC
Mina frön började gro redan i vattenbadet som jag la dem i, så jag fick skynda mig att slänga lite jord över dem...

Jag har dem i köket, 20 grader, och ingen sol, som de kanske borde ha... men det har inte behövts.

Dina frön kanske är döda???
kerstin z5-6
man kan ha dem varmt o utan ljus -de täcks ju av jord .... till de kommit upp -det minsta gröna så kan du sätta dem under lysrören ...-Undervärme eller varmt vattenbad så gror de inom tre dagar
Berit
All right, nu är fröerna placerade i 21 graders värme i mörkret.
Dom får en vecka på sig att titta fram.

Det är klart att de måste vara chockade med sådana temperatursvängningar.

Tack alla snälla människor som svarat.

Gulligt av dig Christoffer som ger din mamma en eget uppdriven blomma på födelsedagen.

Novisen Berit
AvalonC

Hur gick det med förerna, tittade de upp någon gång???

bikiv
Har jag missat något? Vad är ipomoea?
sirugo
Ipomoea är släktet.
Convolvulaceae är familjen.
Till släktet hör t.ex "blomman för dagen": Ipomoea tricolor/purpurea, månvindan: "Ipomoea alba/noctiflora" och andra "vindor" men även sötpotatis.

wink.gif
bikiv
Tack för svar!
"Blomman för dagen" frösådde jag 2004. Blev inte så lyckat. För mycket regn och inte så mycket sol? 2003 däremot växte min frösådda så det "knakade". I år har jag ingen...
Men vad jag kan minnas gjorde jag inget speciellt med frösådden... stod som vanligt i österfönstret, i lägenhets-rums-temperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon