Full version: kattgräs
bonzor
Jag köpte för många år sedan en såndär låda med kattgräs man kan så till sina katter. Iaf när katten dog blev gräset kvar, i sommras började den blomma.
Så nu till min fråga är kattgräs samma sak som ampellilja? För dom ser likadan ut.
Blomman är vit och jätte söt.
Det är många som inte tror på mig när jag säger att dom blommor jag har är vanligt kattgräs.
Fenja
Vanligt kattgräs är ofta havre eller vetekorn och inte särskilt långlivat. Det du visar på bilden är en ampellilja.
Mvh
Fenja
bonzor
den är köpt i en låda märkt som kattgräs.
linh
katter älskar ampelliljor (iaf mina, och så som jag har hört)! Ett trick för att få katten att inte knapra på ens andra blommor är att ha en ampellilja till hands :-)

vad det är du har, vet jag tyvärr inte... för varken kattgräs eller ampelliljor har blommat hos mig.
Zazu
det där är absolut en ampellilja och inget kattgräs! biggrin.gif
krukan
Ja, det är definitivt en ampellilja. Mina brukar blomma i massor med just sådana vackra vita blommor. Och alla katter älskar att äta av bladen. Garanterat ogiftig och eftersom den sätter sådana mängder med nya skott behöver man aldrig vara orolig att den ska "ta slut". smile.gif

Bra köp, de där fröerna!
zaaritha
Ja! Katter gillar ampellilja o flasklilja!
Flaskliljan hinner aldrig växa till sej--den "skördas" av katterna varje
dag....
bonzor
va roligt att få ett namn på den, men då kan man ju undra varför dom säljer frön av ampellilja till katter?
Vore det inte billigare att använda havre el nått.
Jagular
CITAT (krukan @ 19-03-2005, 02:05)
eftersom den sätter sådana mängder med nya skott behöver man aldrig vara orolig att den ska "ta slut". smile.gif

Åhjo då har du inte sett mina marodörer mad.gif
de rensar en jätteplanta på några sekunder blink.gif
Diabolique
CITAT (bonzor @ 19-03-2005, 08:36)
va roligt att få ett namn på den, men då kan man ju undra varför dom säljer frön av ampellilja till katter?
Vore det inte billigare att använda havre el nått.

Ja, det var märkligt!
Själv köpte jag en ampellilja för ca 35 kr förra året.
Orkade inte vänta på att hitta någon jag känner med just den sorten som jag ville ha. Jag har inte hört någon som har katt som brukar vilja att katterna ska äta på ampelliljorna, men om de är stora och får många nya skott så kan det ju vara en kul idé.

Mitt kattgräs var havre, men jag är osäker på om de skrev det på förpackningen, de vill väl inte att folk ska veta att man kan köpa en stor säck billigt på Granngården... biggrin.gif

Vetegräs ska vara nyttigt för människor också, man kan gör juice av det.
Kanske vore något för den hälsomedvetna kattägaren? smile.gif
Anna i Mjölby
Kattgräs på påse är mycket riktigt havre. Försökte så vetekorn åt mina rackarns katter, för jag hade en kilospåse sådana (att ha i bröd etc) och tänkte att det gick väl lika bra. Tssss.... Inte en katt tittade åt det!

Men ampellilja och flasklilja är mums! För att inte tala om Saintpauliablommor... mad.gif
Kattgräs
...nä, det där är inte jag! rolleyes.gif

Nej, allvarligt, det finns ingen växt som heter kattgräs. Du har en ampellilja. Visst är de söta när de blommar?

Havre har de flesta sagt här, och visst, det intrycket har jag också fått av stråna som stack upp den gången jag provade. Och som katterna inte åt av. De käkade upp ampelliljorna i stället! biggrin.gif

Ampelliljan brukar bli nedbetad rätt fort, så ett tips är att ställa undan en "moderplanta" som får sätta långa skott och sätta skotten i egna krukor bredvid växter du vill att katten ska låta bli. För som sagt. Ampellilja är favorit. Förutom kattmynta förstås. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon