Fortuna
13-03-2003, 10:05
Hej,
Jag fick en fröpåse med japansk salladsmix på köpet när jag handlade andra frön. När är det dags att plantera dem? Kan de trivas i kruka eller behöver man en större "balja"? Var köper man en sådan (vet inte riktigt vad det är) Har ni andra odlingstips? Kan man börja så fröna i söjord i små krukor utomhus och sedan plantera om dem och flytta ut dem till sommaren?
Tusen tack!
Ingrid på Västkusten
13-03-2003, 10:10
Bästa tiden att så dem är början/mitten av Juli då de är kortdagsväxter d v s går jättelätt i blom nu på våren om man itne är rigorös med vatten och värme. Kall jord och fel dagslängd gör att de bara går i blom.
Detta gäller itne alla sorter av asiatiska grönskaer - men gissningsvis har Du mestadels 'sådana' i mixen.
De tål en hel del kyla på hösten och i vissa fall frost, så är Du itne i tängande behov av dem så dem senare i sommar.
Hälsar Ingrid
Fortuna
13-03-2003, 10:17
Japansk bladmix står det på påsen, inte sallad som jag skrev ovan!
Jaha, så jag ska inte förodla dem? Ska jag sätta fröna i krukor direkt utomhus i juli då? Ska jag starta med så jord och sedan byta till vanlig blomjord när de växt till sig? Eller hur gör jag?
Mvh
Ingrid på Västkusten
13-03-2003, 10:23
Bladmix / sallad - ofta är det samma som avses - men asiatiska blad är inte alls samma familj som vår 'sallad' det är riktigt, det är oftast olika kål & senapsarter. Fortuna - det står itne på påsen vad som ingår för sorter? Kunde ge bättre hjälp då - vilken firma kommer påsen ifrån?
Man kan flrkultivera om man vill men vid sådd mitt i sommaren behöver man itne det - bara att så och så komemr de på ett kick.
Man kan med fördel odla dem i badbalja med - stor kruka - vid direktsådd där går det utmärkt att sätta direkt i vanlig välgödslad jord.
Nej, jag förkultiverar sällan mina asiatiska grönsaker. Därmeot sår jag ofta fröna en och en med visst avstånd då de utvecklas bättre.
Hälsar Ingrid
Fortuna
13-03-2003, 14:16
Så här står det på påsen:
"En specialblandning av japanska bladgrönsaker med många användningsområden som t ex spenat, sallad, lätt kokta eller wokade. Blandningen består av de fem sorterna Komatsuma Green Boy, Mibuna Mizuna Early, Mibuna Early, Misome och Mustard Red Giant."
Jag förstod inte riktigt en del i ditt svar, ska jag använda både en badbalja och kruka? Eller bara en balja? Det fungerar alltså inte med vanliga krukor? Sätter jag fröna i juli direkt utomhus i kruka/balja? De behöver alltså inte gro i inomhusmiljö?
Tusen tack!
Ingrid på Västkusten
13-03-2003, 14:23
Hej Fortuna,
Du har en mix av asiatiska grönsaker!
Green Boy, Mustard Red Giant går jättegärna i blom på försomamren och denna mix kan Du faktiskt med fördel så mitt i sommaren - dessutom smakar alla asiatiska grönsaker så mt mera sent på sommaren/ hösten.
Det är itne sorterade sorter i påsen utan alt är huller om buller i påsen? För Mibuna & Mizuna går rba på försomamren att sätta faktiskt - precis lika bra på sensommaren me :-)
Du kan i princip odla i vad som helst men Green Boy blir mkt stor - man kan ju odla dem som baby-blad - och så sätter de nya blad efetr man har plockat.
De behöver inte gro inomhus - sätt dem direkt på friland ...... tänk på dem som kålblad allihopa. De gror inom en vecka på friland/utomhus!
Asiatiska grönsaker är itne ett dugg svårodlade om man bara sår dem vid rätt tidpunkt, vilket de flesta fröfirmorna inte verkar ha fattat ännu.
Hälsar Ingrid
Fortuna
13-03-2003, 14:56
Jag har inte öppnat påsen ännu (har den inte tillgänglig fn) Om det är så att alla frön ligger blandade verkar det bäst att plantera dem i juli.
Hur odlar man Grenn Boy som babyblad?!?
Hur ska jag göra med odlingskärl, ska jag köpa någon sorts balja och i så fall var? Hur ser de ut? Eller fungerar vanliga krukor?
Ingrid på Västkusten
13-03-2003, 15:26
Man sår allting tätt och skördar dem tidigt :-) så får man 'baby-blad' :-)
Jag vet inte vad 'vanliga' krkor är för Dig - men när jag odlar asiater i kärl odlar jag i baljor modell större då de inte torkar ut så snabbt.
Det går bra med annat än baljor med - fotbad, stora korgar . ..... papperskorgar..... - kika bara på alla lådor i plast som säljs på COOP och Maxi - Ica etc.- Du har säkert sådan hemma redan - men nog itne tom :-D
Alla sätt är bra utom de dåliga,
Hälsar Ingrid
Fortuna
13-03-2003, 15:44
Knepet är alltså att de ska vara beda och grunda, inte smalna av i botten som krukor gör. Iofs har jag stora zinkkrukor, som har ungefär samma modell som en papperskorg. Tror du de kan funka i alla fall, de är ju snygga att ha på terrassen.
mvh
Ingrid på Västkusten
13-03-2003, 16:33
Njaej - vanliga krukor går ju de med bara de itne är för små. Jag tycker det är lättare med breda och grunda själv ... dels för att få plats mera på en plats dels för att det itne torkar ur så fort. Men det är ju en smaksak detta också.
Skall det vara snyggt kan man ju experimentera i det oändliga.....zinkbaljor, platta låga är fina de med
Hälsar Ingrid
Efter att ha läst om breda, grunda baljor att odla japanska bladgrönsaker i, köpte jag idag två backar på Ikea, som kan ses
på Ikeas hemsida. De fanns i olika storlekar och de jag köpte är något större än den på bilden och dessutom gråa. De kostade 29+19 kr. Tänkte göra hål i botten och använda locket som fat! Vad tror ni om det? Kan min mizunakål och senpasspenat trivas där?
K.
Ingrid på Västkusten
22-03-2003, 20:52
Låter bra! Och tittar bra ut med :-)
Hälsar ingrid
PS Senapen kanske går i blom så här års om man itne är försiktig - men skadar inte att prva. Sådd av den på sensommaren ger bättre resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.