Full version: Pionerna är på G!
Rossi
Vad glad jag blev när jag nyss kom hem från jobbet och gick en liten runda i trädgården och såg att på fyra av våra pioner så skymtade de små nya röda skotten fram! Mmm, vad jag ser fram emot våren!
Betty
CITAT
gick en liten runda i trädgården
*suckar avundsjukt*...
Hos mig får man pulsa i en meter snö om van ska ta nån runda i trädgården... Längtar sååååå till våren! wub.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
......såg att på fyra av våra pioner så skymtade de små nya röda skotten fram.......

Du menar inte!! rolleyes.gif *springer ut med ficklampan i högsta hugg*
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 18-03-2005, 19:06)
Du menar inte!! rolleyes.gif *springer ut med ficklampan i högsta hugg*

Jo!!!! Visst är det underbart! Jag bor också i Skåne så har jag så har säkert du också! Men det var inte alla våra pioner som hade fått nya skott. "Bara" 4 av 11 plantor.

Du får berätta om du också hittade något på dina!
evelina
Vill inte lyssna på er laugh.gif laugh.gif laugh.gif Såååååååå avundsjuk!!!
Fast jag bor i zon 2-3 så har vi fortfarande snö mad.gif
Fast jag prata med sonen i Skåne och han var överlycklig för idag kunde dom köra ut bilen. (men han bor ju inte längst ner förstås).
Rossi
Och den tidigblommande klematisen har börjat att grönska och vintergäcken lyser gul och fin i rabatterna och krokusarna har börjat att öppna sig. Överallt i våra rabatter sticker det upp blomsterlökar.

För 3-4 år sedan när vi anlade trädgården (ca. 2000 kvm) så satte jag över 1000 blomsterlökar och det gav resultat ....

Och i nästa vecka kommer våren! Ifjor så här års hade vi 15 plusgrader - allt enligt min femårsalmanacka.

Fast inatt ska det tydligen bli minusgrader igen även här nere i Skåne.
Maria i Helsingborg
Njae.......1 av 5 ......har vi inte fler? Måste nog köpa ett par till i år.... sleep.gif
Men det är väl en mer än många andra stackare.

Sprickfärdig krokus lyser upp vår tillvaro under tiden.
ÅH, tänk 1000 lökar! Häftigt.

Ja, i natt ska det bli kallt igen mad.gif
Rossi
Maria!

Om du ska köpa fler pioner så rekommenderar jag Åbergs i Ystad, men det visste du kanske redan? De har ett stort sortiment.

Vad har du för sorter?

Vi har

1 st Karl Rosenfield (luktpion)
1 st Sorbet (luktpion)
1 st Krinkled White (luktpion)
1 st Buckeye Belle (luktpion)
1 st Bowl of Beauty (luktpion)
1 st Jakorma (luktpion)
1 st Shirley Temple (luktpion)
1 st Sarah Bernhard (luktpion)
2 st Festiva Maxima (luktpion)
1 st Edulis superba (luktpion)
1 st Rosea plena (bondpion)
1 st Alba plena (bondpion)
1 st anonym trädpion

Oj då! Det blev ju 14 stycken! Och jag som trodde att vi bara hade 11 ....

Godnatt!
fruberglund
Snön håller på att smälta bort här och var ut och kollade på pionen idag men den har inte visat sig än smile.gif

Har flyttat den så det är ju inte säkert att den visar sig alls, det får vi se.

Inget har kommit upp här än men det är fullt med knoppar på Magnolian, klematisen har några bladskott och så lite till.

Men nu dröjer det inte länge förrän det spirar i trädgården smile.gif
Maria i Helsingborg
Det blir till att ta en tur till Ystad i år ser jag, som inte visste om Åbergs smile.gif

Hmpf......finns det ingen hemsida?
Åbergs Trädgård
Tel. 0411-125 54
Karlshemsv. Öja 169

Vi har inga som ni inte har......

1 st Karl Rosenfield (luktpion)
1 st Sorbet (luktpion)
1 st Sarah Bernhard (luktpion)
1 st Festiva Maxima (luktpion)
1 st bondpion

......men vill gärna ha FLER wub.gif
Rossi
Maria!

Åbergs har en hemsida:

http://www.åbergsträdgård.nu/

Där finns plantlistor också så kan du se vilka pioner de har. Ett besök kan varmt rekommenderas! Vi ska dit någon gång i maj när deras trädpion blommar. Den är gigantisk! Tydligen har de själva drivit fram den från frö. Jag måste ringa dit i god tid innan för att höra när den kan tänkas blomma.

Åbergs ligger inte inne i Ystad utan en liten bit utanför. Om du kör E65:an så kommer du först till en rondell när du precis kommer in i Ystad och där kör du vänster. I nästa rondell kör du rakt fram och i nästa rondell tar du vänster och kör ut från Ystad. Efter ett tag står det en liten skylt om handelsträdgård där man ska svänga höger.
Maria i Helsingborg
Så var man i "pion-psykos" igen wub.gif

Tack för länk och vägbeskrivning, Rossi!
Här är en annan sida kolla in "Souvenir de Maxime Cornu". Har ni sett en sådan förr/någonstans? ohmy.gif
Rossi
Oj, oj, oj vilka godbitar! Nej, en sån orange har jag aldrig sett maken till förut. Det var tydligen en trädpion.

Jag tittade inte så noga på sidan just nu men sparade den som favorit. Undrar var i Danmark de finns. Det kunde ju vara läge att köra över bron och handla fler pioner!!

Vår Karl Rosenfield har tre år på nacken och blommade jättefint ifjor. De andra 13 planterade vi ifjor och har alltså inte sett i blomning än. Min dröm är att de flesta ska blomma i överflöd samtidigt och så ska jag gå och klippa en blomma här och en blomma där och arrangera fint i vas inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon