Full version: Giftorm på rymmen
Snöflinga
Är det några här som har ormar, giftiga eller icke ???? Tycker synd om dem, vilket liv sad.gif instängda i en glaslåda, samma sak med fåglar, ödlor m.fl.

Inte mycket för förbud, men giftormar blink.gif usch.......
GoSatta
är väl ingen större skilnad än akvariefiskar och fåglar. Ger man dom det utrymme och den miljö dom kräver så ser jag inga problem med det. Men självklart måste man veta vad man håller på med om man sysslar med giftiga djur. Men olykor kan alltid ske och det gäller ju alla djur sommkan vara farliga, å där händer det ju otroligt mycket fler olyckor med tex. hundar.
zaaritha
Lika illa!
Fiskar ska få vara fria i havet!
Fåglar ska vara fria i naturen!! mad.gif
GoSatta
gäller det även sötvattenfiskar som skulle dö i havet? =)
framodlade fiskar som skulle då i naturen?
framodlade fåglar som inte heller finns i naturen?
ska vi även slänga ut alla taxar och andra knähundar och låta dom löpa fria på savannen? biggrin.gif

eller alla våra stackars tropiska växter som står å torkar sönder i våra torra å ljusfattiga inomhus miljöer på vintern?
zaaritha
"Framodlade fåglar"--vilka är det??
Vad har taxar på savannen att göra?? blink.gif
Snöflinga
Kul med taxar på savannen laugh.gif Anser att djur skall leva i sin naturliga miljö och inte vara instängda i en bur, glasbehållare mm.

Finns det ingen som har ormar här, lite nyfiken på syftet ?
GoSatta
dom flesta kanariefåglarna i handeln finns tex. inte i naturen utan är framodlade under ganska lång tid.

Har ni inte sett naturfilmerna om vildtaxarna som väller fram i stora flockar på savannen och fäller zebror och bufflar? biggrin.gif
zaaritha
Det hade jag ingen aaaning om............. wacko.gif
Savanntaxar är värre än pitbulls!! ohmy.gif
pyrola
CITAT (GoSatta @ 18-03-2005, 23:20)
dom flesta kanariefåglarna i handeln finns tex. inte i naturen utan är framodlade under ganska lång tid.

Har ni inte sett naturfilmerna om vildtaxarna som väller fram i stora flockar på savannen och fäller zebror och bufflar?  :D

Jovisst! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

De attackerar i knähöjd och fäller sitt byte. Taxarna är bufflarnas och elefanternas värsta skräck. laugh.gif

Jag blev riktigt imponerad av deras pyramidteknik då de ställer sig med alla fyra tassarna på de andras ryggar och på så sätt hjälps åt för att komma upp till struphöjd på en trilsk giraff biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
adrian
CITAT (pyrola @ 19-03-2005, 00:40)
CITAT (GoSatta @ 18-03-2005, 23:20)

Har ni inte sett naturfilmerna om vildtaxarna som väller fram i stora flockar på savannen och fäller zebror och bufflar?  biggrin.gif

Jovisst! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

De attackerar i knähöjd och fäller sitt byte. Taxarna är bufflarnas och elefanternas värsta skräck. laugh.gif

Jag blev riktigt imponerad av deras pyramidteknik då de ställer sig med alla fyra tassarna på de andras ryggar och på så sätt hjälps åt för att komma upp till struphöjd på en trilsk giraff biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Bevare mig väl för Savanntaxarnas framfart.. blink.gif
Betty
Jag blev biten av en tax en gång... men det var nog inte en savanntax, för den bet mig i foten (tack och lov)! laugh.gif
kristerh
savanntaxen verkar intressant wink.gif nån som har en bild wink.gif
förövrigt tycker jag att giftormar inte skulle tillåtas i tätbebyggda områden, endast proffsterrarier skulle få ha sådana, ogiftiga är ok men inte de giftiga, det gäller förövrigt skorpioner o giftspindlar oxså.
Vad är det för nöje ett ha ett djur man inte kan umgås med förutom genom en glasruta.
krister
Tinna
Djur i bur, alltid komplicerat. Innekatter, burfåglar, kaniner på 0,5m2 - jag tror att vi alla lider av dåligt samvete. Själv har jag två vattensköldpaddor i ett akvarium. Dessa ska nu få en damm i min vinterträdgård. Det känns härligt. Och barnens kanin har en yta på 16m2. Det är inte lätt att vara djurägare. Jag skulle gärna vilja ha en häftig orm i vinterträdården också, men då skulle jag väl få sitta ensam där....
Sulawesii
Jag fattar inte varför man över huvud taget får ha giftormar privat i Sverige. Tycker att det är sjukt!
Gossen Ruda
Det är fler människor i Sverige som dödas och skadas av hundar än av giftormar.
Airamya
CITAT (kristerh @ 21-03-2005, 11:38)
savanntaxen verkar intressant wink.gif nån som har en bild wink.gif
förövrigt tycker jag att giftormar inte skulle tillåtas i tätbebyggda områden, endast proffsterrarier skulle få ha sådana...

laugh.gif Jag läste visst lite fel... laugh.gif Läste 'proffsterriers' istället för terrarier... Fick nog savanntaxar på hjärnan... laugh.gif tongue.gif
*Eko*
Citat: Det är fler människor i Sverige som dödas och skadas av hundar än av giftormar. (Gossen Ruda)

Allting är relativt - ibland till vansinne, och skapelseberättelsen tycks ha satt djupa spår vad vår avsky för ormar beträffar...
Dock tycks människan överträffa alla andra levande varelser i förmågan att förstöra, plundra, döda....
sad.gif
Sulawesii
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2005, 11:01)
Det är fler människor i Sverige som dödas och skadas av hundar än av giftormar.

Och hur många fler hundar finns det inte än giftormar? Vill inte ens tänka på om det skulle bli lika populärt med orm som med hund.

Skulle jag få veta att det bodde någon med giftorm här i huset, så skulle fastighetsägaren få betala min flytt!!

Jag lider inte av ormfobi, men jag tycker att det är dumt, både med tanke på människa och djur, att ha dem här.
zaaritha
Ormar ska helst få leva fria!
cic
CITAT (zaaritha @ 25-03-2005, 00:18)
Ormar ska helst få leva fria!

Det borde väl alla djur. Om man ska vara ärlig.. Men vi människor gör ju så att vi skaffar djur för vårt eget höga nöjes skull.
Snöflinga
Tycker ändå på något sätt att hundar och katter är i symbios med människan huh.gif Har sett så många av båda sorterna på semesteresor som absolut inte mår bra, utmärglade och sjuka ...... och folk t,o,m, sparkar på dem utan att någon reagerar - blir så upprörd mad.gif
zaaritha
Det är ju skillnad på husdjur o vilda djur!
Hund o katt räknas ju som tamdjur!
Ormar o fåglar, anser jag--är vilda djur!
Snöflinga
Absolut, håller med....... fast hund och katt var ju också vilda från början, men sökte sig till människan för att ha nytta och nöje av varandra
zaaritha
Javisst var de vilda "från början". Men de "blev tama" långt tillbaka i tiden!
Tack o lov för det!! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon