Full version: Stallgödsel med torv
annakanna
Jag har möjlighet att ta stallgödsel som innehåller torv istället för spån. En guldgruva känns det som, men hur gör man med den?

Den är ju förmodligen inte brunnen. Kan man lägga ut ett 10 cm lager på rabatterna under senhösten, så brinner det under vintern/våren?

Kan jag lägga den i säckar på hösten, så brinner den under vintern/våren?

Kan jag använda den direkt till nånting? Squash kanske? Den ska ju kunna stå direkt i komposten....?

Jag har börjat att använda den som strö i hushållskomposten, vilket jag tror fungerar. Nån som vet nåt mer om det?
Tesa
Det går bra att använda även obrunnen gödsel till det mesta....men rotfrukter är väl inte så lyckat och potatis får skorv...
Det är ju inte mycket brunnen gödsel som bönderna kör på åkrarna men där växer bra ändå...
Lägger du den i hög och vänder runt den ibland så kan du få bättre fart på bränningen också...den blir ju trevligare att hantera...
Micke
Hästgödsel i torv låter fint, men surt. Torv är sur av naturen och jag känner inte till ett enda stall som skulle använda kalkad torv som strö under hästarna. Den kräver alltså kalkning med andra ord.

Själv tar jag gärna emot hästgödsel i torv, men vad de än säger om hur länge den brunnit sätter jag den numera först i min egen hushållskompostbehållare (som jag har ordentlig sprutt i) för att bränna bort så mycket ogräsfrön som möjligt. Gjorde nämligen misstaget för några år sedan att mylla ner lite halvbrunnen hästgödsel i några ogräsfria täckta rabatter och fortfarande dyker det upp fröogräs från den satsen...

Micke
Sirpa
När det gäller hästgödsel så ska den ligga o brinna minst 1 år innan man använder den hellst 2 år.....

Är det hästgödsel + spån ska den ligga i minst 2 år innan man använder den.

Mvh
kerstin z5-6
vaa?Hästgödsel brinner ju jättesnabbt ? ohmy.gif
I Min jordlimpa ingår massor av färsk hästgödsel och det är garanterat klart efter 9 månader-Likaså de högar jag lägger upp sen sommar höst -de brinner klart långt innan vår

Och torven .. den gör materialet mer fuktighetshållande -Eftersom de flesta plantor TÅL kalk , men inte nödvändigtvis behöver kalk skulle jag inte bekymra mej så mkt om ph värdet heller -så surt blir det inte av torvströt

Här är sammansättningen i min limpa -och jag tillför endast kalk till de alpiner som så önskar -och det är få sorter -alla övriga växter odlas direkt i denna jord

Jordlimpa
Sirpa
Joo det "brinner" snabbt men det bryts ner sakta....

detta enligt Jordbruksverkets gödslingsexpert.
(Sirpa var på stallgödselkurs i 2 dagar) mycket "skit"snack biggrin.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Jamen .. det är väl bra .. att det bryts ner sakta ? Har den väl brunnit kan man ju lägga på den på växterna? eller hur menade du ?
Boxer
CITAT (Micke @ 20-03-2005, 00:55)
Hästgödsel i torv låter fint, men surt. Torv är sur av naturen och jag känner inte till ett enda stall som skulle använda kalkad torv som strö under hästarna. Den kräver alltså kalkning med andra ord.

Jag använder kalk under torven i boxarna, för att ta bort ammoniaklukten. Det är ganska vanligt.

(Bara som en parantes) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon