Full version: Ve och fasa
fruberglund
Igår när jag gick en runda i trädgården såg jag att vi fått snömögel på en nysådd del av gräsmattan. Där stod tidigare en buske som jag flyttade förra året och sådde gräs istället.

Hur gör jag för att bli av med det och kan det sprida sig till det gamla gräset?

Ska jag göra något åt det direkt eller vänta tills all snö smält bort och tjälen gått ur marken?
Airamya
Ja se nu blev jag nyfiken... Vad i hela friden är snömögel för nåt??? blink.gif

Vänligen / Airamya-som-i-vanlig-ordning-inte-fattar-nånting smile.gif
Boxer
snömögel

hela artikeln
*Felix matte*
Kratta bort möglet så fort som möjligt...så gjorde vi och det växte sedan nytt gräs.

Yngsta barnet sov dagligen ute på balkongen... massor av snömögel hade vi då... kontentan blev att hon plötsligt blev mögelallergiker och det blev ilfart till sjukhuset då hon fick svåra astmaanfall.
Vad vi inte visste då, men vet nu...är att man inte ska ha barn födda första halvåret...sovandes ute när pollensäsong startar och inte heller om man har mycket snömögel.... då är det tydligen bäddat för allehanda allergier och astma. sad.gif
fruberglund
Hittade ännu mer snömögel fast nu på gammal gräsmatta.

De säger ju att man inte ska ha snö på gräset men det är ju lätt när det är vinter wacko.gif Kan ju inte stå och skotta bort snön på hela gräsmattan heller.

Finns det något medel man kan ha på? Kan det sprida sig till andra växter? Hjälper det att gödsla och kalka osv.?
kristerh
Gör som felix matte säger; kratta bort, det har jag oxså gjort och det kommer nytt gräs som vanligt.
krister
Betty
Här har vi snömögel varje år när snön har smält bort. Snömöglet försvinner så småningom när man har vår-krattat och gräset börjar växa till sig.
Agger
CITAT (fruberglund @ 22-03-2005, 16:05)
Hittade ännu mer snömögel fast nu på gammal gräsmatta.

De säger ju att man inte ska ha snö på gräset men det är ju lätt när det är vinter wacko.gif Kan ju inte stå och skotta bort snön på hela gräsmattan heller.

Finns det något medel man kan ha på? Kan det sprida sig till andra växter? Hjälper det att gödsla och kalka osv.?

Snö SKA man ha på gräset, annars finns risk för frysbränna. DÅ blir det gula, fula, döda fläckar på gräsmattan. Snön isolerar. Man ska ALDRIG skotta en gräsmatta på vintern, särskilt inte om graderna kryper neråt mot -20, -30.
Visst tål gräset lite minusgrader, men inte hur många som helst, oisolerat.

Snömögel river vi bort med uppsamlaren till sittklipparn...eller rättare sagt gubben. Själv sitter jag inne med stängda dörrar o fönster, blir DÖSJUK av snömögel, och vi får massor av skiten...hela gräsmattan sad.gif men den verkar inte fara illa av det.
lotta_
CITAT (Felix matte @ 19-03-2005, 22:24)
Kratta bort möglet så fort som möjligt...så gjorde vi och det växte sedan nytt gräs.

Yngsta barnet sov dagligen ute på balkongen... massor av snömögel hade vi då... kontentan blev att hon plötsligt blev mögelallergiker och det blev ilfart till sjukhuset då hon fick svåra  astmaanfall.
Vad vi inte visste då, men vet nu...är att  man inte ska ha barn födda första halvåret...sovandes ute när pollensäsong startar och inte heller om man har mycket snömögel.... då är det tydligen bäddat för allehanda allergier och astma. sad.gif

Har nästan samma erfarenhet med allergi som Agneta. När min förstfödde son var i 3-års åldern var vi ute och krattade på våren, han var självklart med och hjälpte till. Senare på kvällen var vi tvugna att åka akut till lasarettet pga att han fick ett astmaanfall. Så till alla er som har småbarn vill jag bara säga: var försiktiga, låt inte barnen vara mitt i det ibland osynliga dammet som blir när man krattar.
fruberglund
Då ska jag kratta. Hoppas man inte åker på allergi på det också eftersom man är allergisk mot annat (djur, starka dofter m.m.) Kanske ska skicka ut mannen istället biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon