fruberglund
Min kompis smile.gif ska ha bebis i mitten av november.

Den här kompisen smile.gif har beställt 10 nya rosor som behöver grävas gropar till nu i vår och nu undrar hon hur mycket hon får ta i.

Hon har även ett land som ska grävas upp och göras om till upphöjt land med ev. torvblock eller mur. Även en köksträdgård ska anläggas smile.gif

Har hört (på omvägar då förstås) att moderkakan kan lossna om man tar i för mycket men vad är för mycket? Nån som vet? Hur mycket vågar kompisen smile.gif göra???

Hon får väl ta hjälp av sin man men han ska ju inte behöva göra allt då han misstänker att detta var planerat av henne för att slippa gräva själv (vilket inte är fallet) biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
tror inte att det är någon större fara smile.gif
är bäbben frisk så händer ingenting, den sitter där den sitter rolleyes.gif
däremot så vet hon ju inte, om det är första barnet om hon är i riskzonen för allehanda krämpor, som att livmoderhalsen öppnar sig för tidigt.
tänk på att kroppen klarar mycket innan den strejkar wub.gif
tror inte det hade behövts så många aborter om det var så lätt att åtgärda det wub.gif wub.gif
grattis till din"kompis" laugh.gif
pisanggoreng
Jag är ingen läkare, men man nog bör nog rådfråga en sådan. Eller en barnmorska snarare.

Och man bör nog definitivt ta det lite lugnt. Men det hela beror såklart också på din kompis allmäntillstånd (samt ålder, osv.).
Storpotäten
Hon får lyssna till sin kropp helt enkelt. Man brukar få sammandragningar när man tar i för mycket. Dessutom ger tyngre lyft en större påfrestning mot bäckenbotten. Och den är ju redan ganska ansatt när man är gravid.

Jag skulle nog ha bett maken att gräva, även om man kan göra mer än man tror när man är gravid.
jerpan
Jag tycker att du skall tipsa din väninna om att kanske sänka sin ambitionsnivå lite om de ska ha barn snart. Vi fick barn förra året och man hinner inte alltid så mycket som man vill när man nyligen fått barn. Är det dessutom det första barnet så blir det en väldig omställnig i livet. Man får nog sikta på att göra så mycket som man hinner och om man hinner. Ang. om hon kan gräva och dyl. så tror jag att hon känner själv när det är dags att ta det lugnt.
fruberglund
Vitsen är ju att göra allt det där innan bebisen kommer, för att hon smile.gif som du säger inte har lika mycket tid sen smile.gif

Tack Pejori, ska vidarebefordra det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gåsis
Vilken lycka för din kompis tongue.gif att ha en baby i magen laugh.gif laugh.gif Gratulerar!!!
Klart lilla maken ska gräva en del, dessutom är det lika bra att han förbereder sig på vad som komma skall, för när babyn är ute får han nog trädgården nästan för sig själv ett tag biggrin.gif
Visst hänger barn kvar i magen, tänk på alla som har tunga jobb. Havandeskapspenning från 7:e månaden. Och kroppen säger som sagt ifrån.

/Åsa
Heddas matte
Det viktigaste måste väl vara att gräva med kroppen i stället för med huvudet.. dvs inte ha idéer om hur det ska bli och vad som ska bli klart utan faktiskt känna efter HELA TIDEN medan man gräver och ta det väldigt långsamt och försiktigt... när jag var gravid tyckte jag att jag kunde göra samma saker som vanligt bara man tog det väldigt lugnt! smile.gif
carren
Med moderkakan är det ingen fara! Inte med bebisen heller egentligen, den ligger ju skyddad inuti magen. Det man däremot ska ta på allvar är risken för att man sliter på sin egen kropp på fel sätt. När man är gravid så är påfrestningarna på bäckenbotten stora. Dels tynger bebis, livmoder, moderkaka osv neråt med över 5 kg, dels gör graviditeten avv muskler och ligament i området luckras upp och tänjs ut. Det innebär att bäckenbotten inte tål lika stora påfrestningar som annars. Tar man i för mycket och på fel sätt så finns det alltså en betydligt högre risk för livmoderframfall än när man är icke-gravid och DET är det inte värt att påta ner ett antal rosor.

För övrigt så undrar jag vilken man som kan stå bredvid och låta sin gravida fru/sambo gräva 10 rosgropar på egen hand? Inte så många tror jag, så din kompis kan nog lugnt köpa på sig några rosor till och räkna med att åka gräddfil i trädgårdslivet i sommar smile.gif Hon kan ju alltid hävisa till den högst påtagliga risken för men på det framtida livet i sänghalmen om hon måste gräva själv...
netaave
Frågade min syrra som är barnmorska och hon trodde inte det var någon som helst fara om grävningen ska ske på vårkanten och hon inte ska ha förrän nov. men hon ska ge akt på om det gör mycket ont i magen eller "fogarna" under en längre tid, då ska hon inte fortsätta. Lyssna på kroppen alltså.
*Felix matte*
Gräv på så mycket du orkar... ingen har dött av lite arbete biggrin.gif
Kroppen säger till när den (du) blir för trött att fortsätta wub.gif

Att ständigt gå och vara orolig för vad man kan och inte kan eller vågar göra när man är gravid...Det tär mycket mer på kropp och själ än vad själva graviditeten gör.

Hälsa din kompis Lycka till med bebisen. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon