Full version: Växtval?
Storpotäten
Hej.

Jag har ett långt och tråkigt plank vid biluppställningsplatsen bredvid huset. Jag skulle vilja ha en lättskött klätterväxt mot detta. Kruxet är att det blir norrläge...

Någon som har tips på växtval? rolleyes.gif
Christina i Taxinge~
Vildvin kanske...? ohmy.gif smile.gif

Hus i Vildvin...
Åsa, mälardalen zon 2
Humle brukar gå bra i de flesta lägen, den växer oerhört snabbt.

Bokharabinda (Polygonum baldschuanicum) som även kallas arkitektens tröst kanske också går ifall det inte är alltför djup skugga.

Murgröna fungerar också i skugga men den är nog inte så snabbväxande.
(Vet inte riktigt vart i skåne du bor det finns många växtzoner i skåne, murgrönan brukar vara härdig till runt zon 2)

Klätterhortensia funkar också i skugga (inte heller den växer så snabbt)

Sedan har man ju även sånt som pipranka och japansk träddödare som också fungerar i skuggigare lägen.

Ingen av dessa växter brukar vara svårskötta och har man ett långt plank kan man ju plantera en massa olika växter man brukar inte behöva hålla sig till en sort.
Storpotäten
Jättebra, tack ska ni ha! rolleyes.gif
Sommartorparn
Det finns också rosor som klarar av att spaljeras i norrläge.
wink.gif
En sökning på danska Rosenposten ger vid handen att följande rosor skulle kunna fungera. Sen beror det på vilken klimatzon du bor i förstås....

"Abbotswood" Buskroser
"Awakening" Slyngroser
"Félicité et Perpétue " Slyngroser
"Gerbe Rose " Slyngroser
"Gloire de Dijon " Slyngroser
"Henri Martin" Mosroser
"Maiden's Blush" Alba
"Maxima" Alba
"Minnehaha" Slyngroser
"Mme Alfred Carrière" Slyngroser
"Mme Grégoire Staechelin" Slyngroser
"Mme Plantier" Alba
"New Dawn" Slyngroser
"White New Dawn" Slyngroser

Pipranka är ju annars en väldigt vacker växt, tycker jag!
Rossi
Vi har en spaljé i norrläge där vi har småblommig alpinklematis. Den trivs jättebra där och blommar med underbara blå blommor på våren.

Vi bor i zon 1.
Storpotäten
Ooohh.. kan man ha rosor i norrläge!? wub.gif Vad tror ni om att ha både rosor och vildvin?
Big Gardener
Lonicera henryii - Vintertry
...om du har läge för zon I-II

Aristolochia macrophylla - Pipranka, är en höjdare
kerstin z5-6
Jag tycker det är synd att plantera rosor i norrläge -de sk " skuggtåliga" rosorna ska ha minst 5 timmars sol /dag för att utvecklas optimalt
Rosor o vinldvin innebär att vildvinet tar över rosorna helt .. jag skulle inte ta den kombinationen heller ..

Däremot finns många Clematis som kan trivas särskilt Cl alpina sorterna
Ewa smålänska höglandet
Jag har en Clematis Sommer Snow i norr

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon