Full version: Nya Ricinfröer
Eva St
Har nu varit och inhandlat nya Ricinfröer som förhoppningsvis har bättre grobarhet än mina egna hade (de kan i alla fall inte vara sämre).

Undrar nu om jag ska blötlägga eller inte det har ju varit en del funderingar hit och dit angående blötläggning - tidigare år har jag sått utan blötläggning men ibland har det varit lite trögt att få igång dem Hur brukar ni göra för bästa resultat????
Caprice
Du kan göra på vilket sätt du själv föredrar..

Antingen sandpapprar du fröet, sedan blötlägger och planterar..

Eller så kan du plantera direkt..

Sandpappra hälften av fröerna så får du se vilket som var effektivast.. biggrin.gif

Caprice
Eva St
Bra jag har två påsar så nu ska båda sätten testas en påsa på vart sätt
titti49zon6
Jag brukar blötlägga ett dygn tongue.gif än så länge har det funkat bra ohmy.gif har sått Ricin i tre år utan att misslyckas
Eva St
Jag misslyckas gång på gång med mina egna frö men har hittills lyckats med köpefrö
Berith
Samma här! Men jag har inte kommit på vad det är för skillnad på dom jag odlar själv och köpefrön. huh.gif Tänkte sätta ricinfrön nästa helg, ska testa både egna och köpta och jämföra.
jåj
HEJ.
Har använt egna frö för två årsen hadde massor la alla i blöt i en låda, efter en vecka ( två veckor ?) grodde några som jag tog vara på. lådan med skräpet Skal och frö som inte grott hamnade i garaget, därifrån åkte det ut i komposten så småningom. fröna grodde lite i garaget och änmer i komposten.
En del frö hadde övervintrat i landet ute, Kompostkvarn på hösten och jordfräs.
Jag tror att grobarheten är mycket ojämn på eget frö har i år "hittat" några fröer som legat i blöt tvåveckor men inget händer ...
Själv älskar jag de stora ettåringarna Recina och Tagetes minuta tillsamman är en höjdare med lite petunia vid fötterna.

JÅJ
Caprice
Ni som misslyckats med era egna frön, ni har möjligen inte tagit dem för tidigt..? Fröna måste hinna utvecklas till frön...

Caprice
Eva St
Men jag har väntat så länge som någonsin går på hösten innan frosten slår till därefter har de röda "kolvarna" fått ligga inne ett antal veckor innan jag tagit dem. Finns det något bättre sätt så är jag idel öra
titti49zon6
Jag lade mina frön i blöt den 14/3, sådde den 15:e och dom har redan kommit upp- har dem under lysrör i källaren smile.gif
Eva St
Är det dina egna frö eller köpefrö
titti49zon6
Det är köpta
Eva St
Jaha för dom har inte jag heller haft så svårt att lyckas med utan det är de som jag själv tar på hösten som är problemet
Berith
CITAT (Berith @ 20-03-2005, 09:24)
Samma här! Men jag har inte kommit på vad det är för skillnad på dom jag odlar själv och köpefrön.  :huh: Tänkte sätta ricinfrön nästa helg, ska testa både egna och köpta och jämföra.

Satte bara köpefrön, 6 stycken från Weibulls. Blötlade ett dygn, stoppade i jord 1 april och dom sticker redan upp en bit. Alla 6! så det blir inget test med dom egna, har ingen "plats" till fler ute senare... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon