Några av mina 'Tigrella' plantor har nu blivit ca 15-20 cm. Ska jag plantera om nu? Har hört att man kan plantera ner dem ända till första bladparet så får de rötter hela vägen. Kan man plantera dem i hushållsrulle nu och sedan plantera om dem i stora krukor? Med tanke på att det blir en lång rotdel s.a.s....
Åsa, mälardalen zon 2
19-03-2005, 15:17
Tomat går utmärkt att plantera ner riktigt djupt de får rötter längs stammen. Vad man planterar dem i brukar inte spela så stor roll, fast blir inte hushållsrullen väldigt smal, jag tänker på att det måste torka upp väldigt snabbt. Mjölkpaket och juicepaket och liknande brukar mina tomater hamna i det är lätt att skära dräneringshål i botten och man kan ställa ganska många plantor i en rektangulär låda.
Lena i Torslanda
19-03-2005, 15:21
En hushållsrulle är alldeles för sma. för rötterna att utvecklas i Du måste ha en riktig kruka. Ställ plantan direkt på krukbotten och fyll på med jord ända upp. Du kan ta bort blad nertill om du vill. Gör så varje gång du planterar om tomaterna så får du jättekraftiga ex.
titti49zon6
19-03-2005, 16:15
Jag håller med Åsa om att mjölkpaket är bra till att skola om tomater i
brukar sätta paketen i en sån där genomskinlig godisask,det rums fyra paket i varje

lätt att vänd varje dag om plantorna står i ett ljust fönster
Lena i Torslanda
19-03-2005, 17:02
Jättebra tips med mjölkpaket. Jag har alltid använd dem på längden och sått i dem men detta var ju kanon. Det blir ju några paket i veckan och återvinningen behöver ju inte få allt direkt
Att de sedan passar i godislådorna var ju en extra bonus.
Så fiffo! Mjölkpaketen har jag inte ens tänkt på fastän jag glanar på allt annat...
Du är ju tidigt ute. Tyckte jag var i tidigaste laget med sådd runt 15 februari.
Mina telningar är runt 6-7 cm, några runt 10 cm. De är då omskolade en gång.
Skall skola om ytterligare en gång i fyrkantigare krukor 8cm. Just nu så finns de i källaren i 15 grader med en 70W metallhalogen ovanför kan konstatera att i år har jag de bästa telningar än någonsin. Första gången under MH-lampa.
Låter de så dra upp ytterligare i höjd.
Har som andra använt mjölkpaket och har nu sparar ett 20-tal samt även de mer fyrkantiga juicepaketen som är perfekta. Från de fyrkantiga krukorna glider de ner perfekt i dessa paket och sedan är det bara att fylla på jord så att det bildas mer rötter på stammen.
Beroende på temperatur åker de ut i växthuset eller upp på balkongen ett tag.
De som skall ut på kalljord får växa till sig i paketen tills det är dags de som skall vara i v-huset, krukas i 20 liters hinkar.
MVH Kenneth
Är det bra att ställa dem svalare än rumstemp? Har källaren men där kan det gå ner till 8 grader ibland. Och så måste jag ju ut i kylan om jag ska bära ner dem...tänk om de fryser..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.