Full version: Ny gräsmatta
Ammi nybörjare
Hej,

Jag är ny på siten och nybörjare på det här med trädgård. Hoppas ni kan hjälpa mig, gissar att det här inte blir första frågan...

Jag har en "gammal" trädgård där det finns mycket både blad och barrträd av varierande kvalitet. Några av barrträden (granhybrider av något slag), är riktigt fula och jag tar tagit ner en och ska ta ner ytterligare två. Det blir ganska stora plättar/hål där träden stått och där tänker jag plantera gräsmatta.

Har läst att man ska blanda upp jorden med speciell nyplanteringsjord för gräsmatta. Jag gissar att jag måste byta ut en hel del av jorden för att få bort den gamla jorden som är helt uppblandad med gamla barr. Behöver jag göra något mer?

Så undrar jag vad som blir bäst; att nyplantera eller köpa färdig matta? Är det något speciellt jag ska tänka på?

Förstår att det är bra att plantera på våren men hur tidigt kan jag börja? Jag bor i Skåne och än är backen hård men efter ett par dagar som denna (plussgrader och strålande sol) kanske det går bra?

Tusen tack för hjälpen!!

/Ammi
Åsa, mälardalen zon 2
Det enklaste är nog att så, och inte behöver du ta bort den gamla jorden, det gör inget att det är barr i. Nu vet inte jag riktigt hur stora hål det blivit efter träden men troligtvis räcker det med att blanda upp den befintliga jorden med ex. några påsar kogödsel och lite grövre sand/grus.

Du kan så frön så fort det är 5-6 grader i jorden, vänta inte man brukar få bäst resultat tidigt på våren eller på hösten (runt sept). Det finns många olika sorters gräsblandningar så man kan välja den sorten som verkar passa bäst för läget och användningsområde.

Köper du färdig gräsmatta kan du även rulla ut den ganska tidigt och sedan får man passa noga under sommaren med vattning.

Här kan man hitta frågor och svar om gräsmattor.
http://www.odla.nu/fs/articles/file_148-1.html
Caprice
Är du säker på det där med gräsmatta..?

Hos alla växttokar så brukar det vara så att gräsmattan sakta men säkert försvinner till förmån för nya planteringar.. biggrin.gif

Och sanna mina ord.. Börjar du hålla till här tillhör du mkt snart växttoksläktet..! laugh.gif wub.gif

Caprice
Ammi nybörjare
:-) Tack Åsa! Jag var lite rädd för alla barr som jag försöker att gräva bort, skönt att höra att det inte gör något om ett eller annat ligger kvar vid planteringen. Ska läsa mer på länken också!

Hej Caprice; jo egentligen hade jag storslagna planer för rabatter och blomsterhägn som jag skulle vilja ha i "hålen". Men det är så himla mycket att göra i våran ganska risiga trädgård, så väntar jag mitt andra barn och kommer vara höggravid i sommar - så jag satsar på gräsmatteplantering och ett stort grönsaksland. Lite blommor här och där ska jag förstås peta ner men där går nog tyvärr gränsen... tongue.gif

Vi hörs!
/Ammik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon