Full version: Vildvin
Carina Josefsson
Vi har ett vackert vildvin som växer på garageväggen, där vi har tänkt att måla nu i vår. Går det att klippa ned vildvinet och hur långt ned ska man klippa i såfall? Kan man göra det nu på våren?
Det har satt sig fast med små klätterfötter i väggen och jag tror inte att det går att lossa på dem utan att skada växten. Sen är det ju inte heller säkert att man får upp den igen. Eller? Är det någon som har provat? smile.gif
Heddas matte
Jag tror inte att det går att få fast dem igen utan ska man riva ner vildvinet är det nog bäst att skära ner det... min erfarenhet av detta är att det tar max en eller två somrar att nå samma storlek igen! smile.gif Klipp nu tidigt på våren så kommer det snart igen.
Micke
Min erfarenhet är att har de en gång etablerat sig så ska det f-n till att få livet av dem hur du än bär dig åt. På förra stället skar vi ner dem hårt och ganska lågt och rev bort de avskurna rankorna från väggarna när det var dags att måla, och det tog bara två, tre år så växte de lika stora och frodiga som förr... wacko.gif

Micke
Carina Josefsson
Okej, det låter ju bra. Bara att klippa ned alltså!
Tack ska ni ha. laugh.gif
Min gubbe tyckte att vi skulle ta ned det försiktigt och sedan häfta fast det igen....
Det gäller att inte lyssna på allt som han säger wub.gif
ninnisky
CITAT (Carina Josefsson @ 23-03-2005, 17:57)
Min gubbe tyckte att vi skulle ta ned det försiktigt och sedan häfta fast det igen....
Det gäller att inte lyssna på allt som han säger wub.gif

Du kan glömma det där med att fästa upp det igen...
Har du en gång tagit bort "sugfötterna" från underlaget så går det bara inte att sätta fast dem igen.
Vi har ett vildvin på en tegelvägg (ja ... jag vet, det blir fula märken efter)
som vuxit i mer än 30 år. Varje sommar tar vi ner det flera gånger om och nästa år är det lika stort igen. Det växer mer än allt annat i vår trädgård.
Men fint är det!
Lyssna på "gubben" men inte i detta fallet! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon